Prävention von Angst und Depression: Evaluation eines Trainings der Sozialen Kompetenz für sozial unsichere Kinder

Sabine Ahrens-Eipper & Bernd Leplow
Martin-Luther Universität Halle-Wittenberg, Deutschland

In dieser Studie sollte untersucht werden, ob ein entwickeltes Trainingsprogramm für sozial unsichere Kinder im Alter von fünf bis 10 Jahren effektiv ist, sich also auf die Soziale Unsicherheit und die Sozialbeziehungen der Kinder auswirkt.
Zu drei Meßzeitpunkten (vor dem Training, direkt nach dem Training, ein Jahr nach dem Training) wurden die Kinder, ihre Eltern und Klassenlehrer zu der sozialen Unsicherheit und den Sozialbeziehungen befragt. 50% der Kinder gehörtem Risikogruppen für Soziale Unsichheit an, d.h., sie wiesen Schwerpunkte des durchgeführten verhaltenstherapeutischen Trainings sind der Aufbau selbstsicheren Verhaltens in spezifischen Situationen, die Einübung und Verbesserung der Kommunikation, die Schulung der Selbstwahrnehmung und das Erlernen von Streßmanagement. In zwei Einzelstunden und neun Gruppenstunden wird mit den Kindern selbstsicheres Verhalten praktisch geübt. Es sollte überprüft werden, ob die Kinder der Interventionsgruppe nach dem Training eine signifikante Veränderung der Sozialen Unsicherheit auf den Skalen des SASC-R-D und der CBCL 4-18 ("Sozialer Rückzug" und "ängstlich/depressiv") zeigen und ob die Kinder der Wartekontrollgruppe (3 Monate) und der Kontrollgruppe (Ein-Jahres-Follow-up) keine signifikante Veränderung aufweisen.
An der Studie nahmen 70 Kinder im Alter zwischen fünf und 10 Jahren teil, die mittels der Fragebogenwerte des SASC-RD und/oder des CBCL 4-18 als sozial unsicher eingestuft werden konnten. Es konnten in der Interventionsgruppe signifikante Veränderungen der beiden Skalen für Soziale Unsicherheit aufgezeigt werden (p=.000), die auf das Training zurückgeführt werden können, da sich in den Kontrollgruppen keine Veränderungen zeigten. Das Training wurde von Eltern und Kindern aller Altersgruppen sehr positiv beurteilt.

Insomnien: Definition, Epidemiologie, Symptomatik, Persönlichkeit, Verlauf und Komorbidität
J. Angst, R. Sellaro, A. Gamma,
Psychiatrische Universitätsklinik Zürich, Schweiz

In der Zürich Studie, die eine mit Risikofällen angereicherten Kohorte von 591 Personen aus der Bevölkerung erfasste, wurden nach Dauer und Häufigkeit vier Schweregrade von Insomnien unterschieden: 1) Dauer 1+ Monate, 2) 2-3 Wochen, 3) <2 Wochen häufig, 4) <2 Wochen sporadisch. Die Entwicklung dieser 4 Formen von Insomnien wurde im Längsschnitt vom 20. bis 35. Altersjahr untersucht: sie unterschieden sich nicht in ihrem Symptomprofil, hingegen fand sich eine progressive Zunahme der schwereren auf Kosten der leichteren Schlafstörungen. Insomnien von 2-3 Wochen Dauer waren leicht prädiktiv für Depression.
Behandelte und nicht-behandelte 1-monatige Insomnien unterschieden sich im Leidensdruck deutlich, hingegen nicht in den verschiedenen sozialen Rollenbeeinträchtigungen (gemessen mit visuellen Analogskalen 0-100); ein Leidenswert von 30+ erwies sich als optimales Fallkriterium, gemessen an Sensitivität und Spezifität.
1-monatige Insomnien mit signifikantem Leiden waren statistisch (odds ratios) in drei Vierteln der Fälle komorbid mit folgenden Störungen: bipolare Erkrankungen, Major Depression, Dysthymie, Panikattacken, generalisierte Angststörungen (DSM-III), rezidivierende kurzen Angstzustände, Agoraphobie, sozialer Phobie, Neurasthenie sowie Alkoholabusus und –abhängigkeit. Personen mit komorbiden Insomnien waren deutlich schwerer affiziert als solche mit primärer Insomnia gemessen an Leidensdruck, sozialer Rollen-beeinträchtigung, Chronizität, und sie wurden daher auch öfter behandelt; sie wiesen deutlich erhöhte Neurotizismus-Werte auf, was bei primären Insomnien im Vergleich zu Kontrollen nicht der Fall war.

Behandlung depressiver Störungen mit Schlafentzug und Schlafphasen-vorverlagerung - ein klinischer Erfahrungsbericht
L. Beese, A. Völkel
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Städtisches Krankenhaus Dresden-Neustadt, Deutschland

Im Gesamtbehandlungsplan depressiver Störungen haben sich die Schlafentzugstherapie und die Schlafphasenvorverlagerung fest etabliert. Sie besitzen auf Grund fehlender pharmakologisch bedingter Nebenwirkungen bei einem Großteil der Patienten eine sehr gute Akzeptanz.
Über Erfahrungen mit diesen Therapiemethoden in unserer Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie soll berichtet und gleichzeitig auf Probleme bei deren praktischen Umsetzung eingegangen werden.
Ein Vergleich beider Therapieverfahren hinsichtlich antidepressiver Wirksamkeit und Verträglichkeit wird versucht.

The opioid-induced Stimulation of Transcription Factors Activity at the Cellular Level
W. Bilecki, R. Przewłocki.
Institute of Pharmacology, 12 Smętna Street, 31-343 Kraków, Poland

Opiates, acting on opioid receptors (coupled to Gi/Go classes of the G proteins) inhibit cyclic AMP (cAMP) formation, Ca2+ conductance and activate potassium conductance, leading to the suppression of neuronal excitability. However, it has been recently shown that opioids could affect two different intracellular mediator systems: inhibitory - connected with cAMP, and stimulatory - involving calcium and the PKC pathway, activate transcription factors and thus influence the expression of target genes. Therefore it appears that opioids, at the cellular level, exert both inhibitory and stimulatory effects. The adaptations in cAMP and Ca2+ levels result in alterations in the activity of several transcription factors. Especially Ca2+/cAMP Responsive Element Binding Protein (CREB) and Activated Protein 1 (AP-1) can establish a direct link between opioid-regulated signal transduction pathways and the modulation of gene expression. It was found that acute administration of opioids increased CREB phosphorylation and binding to consensus CRE and AP-1 elements without affecting total CREB protein level. In contrast, prolonged opioid treatment normalized back to basal the levels of CRE and AP-1 DNA binding activity and slightly decreased the levels of phoshorylated CREB. Withdrawal from the drug elicited an increase in phosphorylated CREB levels and induced CRE and AP-1 DNA binding activity. Consequently, opioids regulated CRE- and AP-1- directed transcription of luciferase reporter gene as well as the expression of target genes (e.g. proenkephaline). Our findings provide evidence that the regulation of gene expression may contribute to development of tolerance and addiction. Our results also highlight the role of transcription factors in the adaptations to opioids at the cellular level.
This study was supported by KBN grant P05A.107.20

Cholesterol, essential fatty acids, and suicide
Jürgen Brunner1, Klaus G. Parhofer2, Peter Schwandt2, Thomas Bronisch1

1Max Planck Institute of Psychiatry, Munich, Germany
2Medical Department II, Klinikum Großhadern, University Munich, Germany

Studies in psychiatric patients described an association between lower serum cholesterol concentration, suicidality, depression, impulsivity, and aggression which is not entirely attributable to depression-related malnutrition and weight-loss. Several lines of evidence suggest that a serotonergic deficit in the prefrontal cortex may predispose vulnerable subjects to impulsive, auto-aggressive, and suicidal behaviours in stressful life-events. In-vitro studies, animal experiments, and human in-vivo studies support the hypothesis that cholesterol reduction may contribute to the serotonergic abnormalities which have been postulated in suicidal subjects. Recently it was hypothesized that decreased consumption of polyunsaturated fatty acids, especially omega-3 fatty acids, may be a risk factor for depression and suicide. Data from human studies in healthy volunteers suggest that increasing the dietary intake of omega-3 fatty acids may increase central serotonergic activity and reduce impulsive and aggressive behaviours. Earlier epidemiological studies showed an association between low cholesterol concentrations and increased suicide risk. Resent epidemiological studies with greater samples and longer follow-up periods, however, even showed a positive correlation between cholesterol concentrations and suicide risk after controlling for potential confounding variables. Large trials of statins (simvastatin, lovastatin, pravastatin) did not show an increase of suicide mortality.

Prediction of Response to Lithium Augmentation
T. Bschor1, M. Adli1, C. Baethge1, U. Eichmann1, B. Canata1, M. Ising2, M. Uhr2, S. Modell2, H. Künzel2, B. Müller-Oerlinghausen1, M. Bauer1,3

1 Psychiatrische Klinik und Poliklinik der Freien Universität Berlin
2 Max-Planck-Institut für Psychiatrie, München
3 Neuropsychiatric Institute & Hospital, Department of Psychiatry and Biobehavioral Sciences, UCLA Medical School, Los Angeles, USA

In therapy-resistant depression the efficacy of lithium augmentation (LA) has been shown in a series of well-designed, placebo-controlled studies (1,2). Identification of predictors of a favorable response to LA would be very useful to the clinician, however, sufficient data is lacking (3). We performed two studies on that question.
(I) We retrospectively examined the predictive value of 20 demographic, clinical, biochemical and endocrinological variables using a two-step logistic regression in 71 inpatients with depression refractory to tricyclic antidepressants who had received LA as part of a standardized treatment protocol. Five variables with predictive value were found: responders were more severely depressed, the duration of their index episode was shorter, triiodothyronine serum levels were lower and neuroleptic co-medication and co-diagnosis of personality disorder were less frequent.
(II) We conducted a prospective study in 30 unipolar depressed patients who had not responded to an adequate treatment trial with an antidepressant and therefore were treated with LA. We performed the combined DEX/CRH test (4) and an assessment of the thyroid hormones on the day before LA. Response to LA was measured by a weekly performed HAMD-17. CRH and ACTH response in the DEX/CRH test as well as thyroid hormones did not predict the response to LA, but the ACTH/CRH-ratio in non-responders was significant higher indicating a higher responsiveness of the adrenal cortex as compared to lithium responders.
Literatur:

(1) Bauer M, Döpfmer S. J Clin Psychopharmacology 19 (1999) 427-434.
(2) Bauer M, Bschor T, Kunz D, Berghöfer A, Ströhle A, Müller-Oerlinghausen B. Am J Psychiatry 157 (2000) 1429-1435.
(3) Álvarez, E., Pérez-Solá, V., Pérez-Blanco, J., Queraltó, J.M., Torrubia, R., Noguera, R. J Affect Disord 42 (1997) 179-186.
(4) Heuser I, Yassouridis A, Holsboer F. J Psychiatr Res 28 (1994) 341-356.

Dopamine D1 receptors are expressed in oxytocin- and vasopressin-containing neurons of rat paraventricular nucleus of hypothalamus
A. Chocyk, A. Czyrak, K. Czepiel, M. Maćkowiak, K. Fijał, K. Wędzony
Polish Academy of Sciences, Institute of Pharmacology, 12 Smętna Street, 31-343 Kraków, Poland

The extensive body of literature supports an important role for the paraventricular nucleus of hypothalamus (PVN) in mediating the integration between endocrine and nervous systems. PVN consists of two main neurosecretory components: magnocellular and parvocellular. Magnocellular neurons produce oxytocin and vasopressin and send their processes to the neural part of pituitary gland. Parvocellular neurons give rise to a substantial input to the median eminence and contain among other CRF. It is already well known that PVN receives dopaminergic innervation. Several data showed also the presence of dopamine D1 receptors binding sites as well as their mRNA in the PVN. In order to define anatomical and cellular localization of dopamine D1 receptor protein in above mentioned brain structure and to establish hormonal characterization of PVN neurons expressing D1 receptors, classic immunohistochemistry and double-labeling immunofluorescence methods were used with highly specific antibodies recognizing: C-terminal fragment of D1 receptor and hypothalamic neuropeptides, i.e. vasopressin and oxytocin. Dopamine D1 receptors were found in numerous neurons of the PVN, especially in its magnocellular part. Immunolabeling was mainly restricted to neuronal perikarya, however occasionally faintly stained dendritic processes were also observed. Analysis of series of consecutive PVN sections immunostained for D1 receptors, vasopressin or oxytocin revealed also that these receptors and neuropeptides have very similar pattern of anatomical distribution. In double-labeling immunofluorescence experiments we found that many oxytocin- and almost all vasopressin-containing neurons expressed D1 receptors, as well. Our present study gives an anatomical evidence for possible direct (via D1 receptors) engagement of dopaminergic system in regulation of endocrine functions.

Apolipoprotein e gene Polymorphismen and Manifestation of Wilson’s Disease
Ciesielska A.1, Litwin T.1, Gromadzka G.1,2, Tarnacka B.1, Członkowska A.1,2

1 2nd Dept. Of Neurology, Institute of Psychiatry and Neurology, Warsaw, Poland
2 Dept. of Experimental and Clinical Pharmacology, Medical Academy, Warsaw, Poland

Wilson’s disease is an autosomal recessive disorder - abnormal gene has been identified on chromosome 13. The underlying deficit is an impairment of metabolism and storage of copper and its accumulation in different organs: liver, brain, cornea, kidney and bones. The predominance of copper accumulation in these places leads to other forms of Wilson’s disease: hepatic, neurological or asymptopmatic. The age of the onset of first symptoms ranges from three to more than 50 years of age. A connection between different ApoE genotypes and age of manifestance and perspective of various human disorders was documentated. Epidemiological studies have established that the E4 allele is an important risk factor for sporadic and familiar Alzheimer’s disease, Huntington’s disease, temporal late epilepsy and poor clinical outcome after brain injury or stroke. We examined the possibility of a correlation between ApoE genotype and age and clinical form of the Wilson’s disease onset.
We studied 71 patients (36 men, 35 women) with Wilson’s disease. The diagnosis in all cases was established on the basis of the history and examination and confirmed by testing of Cu2+ and ceruloplasmin’s blood levels and twenty-four hour’s copper’s excrection with urine (in doubtful cases, the diagnosis has been verified by test with Cu2+ marked radioactively). Among 71 Wilson’s disease patients 42 represented neurological, 20 – hepatic form of the disease, 9 was asymptomatic.
The ApoE genotype was assessed by amplifying the polymorphic region using PCR method, followed by digestion with Hha I restrictive endonuclease and gel electrophoresis.
The distribution of ApoE genotypes in patients with Wilson’s disease was similar as assessed in healthy European subjects: ApoE 3/3 genotype was noticed in 66,3%, E3/4 – in 19,7%, E2/3 – in 12,6%, E2/4 – in 1.4%. We didn’t observe any influence of allel E4 on the earlier manifestation of Wilson’s disesase. The average age at Wilsons’ disease onset was not dependent on the Apo E genotypes: in ApoE 3/3 group it was 26,6 years, in ApoE3/4 – 25,7 years and in ApoE 2/3 – 26,5 years. Any association between ApoE genotype and clinical form of the disease was observed.
There was no correlation between Apo E alleles combination and clinical manifestation and age at onset of Wilson’s disease.

Corticosterone-induced changes in tyrosine hydroxylase and in dopamine metabolism
A. Czyrak, A. Chocyk, A.Gądek-Michalska, L. Antkiewicz-Michaluk, M. Maćkowiak, K. Wędzony
Institute of Pharmacology, Polish Academy of Sciences, 12 Smętna Street, PL-31-343 Kraków, Poland

Increasing preclinical and clinical evidence suggest that alterations of the stress hormone system play a major role in the development of many psychiatric disorders. For example It has been shown that these hormones may increase sensitivity and vulnerability to the effects of addictive psychostimulants. In this respect a special interest has been paid to the impact of glucocorticoids on the dopaminergic system, since the dopaminergic neurotransmission has been regarded as the most important factor in the phenomenon of addiction. In our study we investigated the effect of prolonged treatment with corticosterone (10 mg/kg s.c. twice daily, for 7 days) on the biosynthesis of tyrosine hydroxylase, the rate limiting enzyme in dopamine synthesis. In addition, the effect of corticosterone on dopamine metabolism was also evaluated. We found that corticosterone increased the level of mRNA encoding tyrosine hydroxylase in substantia nigra and in ventral tegmental area of the rat brain, while the level of the enzyme protein was slightly increased in the nucleus accumbens only. Further we found that the levels of dopamine and its metabolites were significantly decreased by corticosterone in ventral tegmental area and prefrontal cortex, whereas there were no changes in the striatum and nucleus accumbens.
Our present results indicate that corticosterone may increase dopaminergic neurotransmission by increasing biosynthesis of tyrosine hydroxylase. At the same time some aspects of dopaminergic activation might be attenuated by decreasing dopamine levels. These two opposite effects may explain the discrepancy existing in the literature indicating that some effects of dopamine agonists are enhanced while other are attenuated by glucocorticoids.

Pharmacological evaluation of tricyclic pyrimido[2,1-f]purinodiones potency as adenosine receptor ligands and anticonvulsants
A. Drabczyńska1, C.E. Müller2, E. Pękala1, B. Schumacher2, and K. Kieć-Kononowicz1
1
Department of Chemical Technology of Drugs Collegium Medicum of the Jagiellonian University, Kraków, Poland
2Pharmaceutical Institute Poppelsdorf, University of Bonn, Germany

Adenosine is present in all tissues in the mammalian organism, where it has a variety of important physiological functions. The action of adenosine as neuromodulator occurs through stimulation of specific A1, A2A, A2B and A3 receptors, which belong to the family of G-protein-coupled receptors. Adenosine receptors ligands are currently being developed as promising novel therapeutics for CNS diseases: neurodegeneration (Alzheimer, Parkinson’s diseases), brain ischemia, pain, convulsions.
Recently we have synthesized novel tricyclic derivatives – pyrimido[2,1-f]purinodiones with alkyl and cycloalkyl substituents.
Compounds were tested in vivo as anticonvulsants according to the Antiepileptic Development Program in the National Institute of Neurological Disorders and Stroke, NIH in Bethesda showing anticonvulsive properties both in electric and chemical seizures in 100 mg/kg and lower doses. Some compounds were also tested in vitro for the affinity to the adenosine A1 and A2A receptors, possessing 4–10 fold A2A selectivity.
This work has been supported partially by the Polish State Committee for Scientific Research (KBN) grant No 4 P05F 007 13.

Neuropsychobiologische Mechanismen der transkraniellen Magnetstimulation (rTMS)
P. Eichhammer, C. Eilles, K.W. Lange, G. Hajak
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg, Deutschland

Die Wirkmechanismen der repetitiven transkraniellen Magnetstimulation (rTMS) werden derzeit intensiv erforscht. Einen wesentlichen Beitrag dazu können funktionelle Bildgebung und Neuropsychologie leisten. In Zusammenarbeit mit der Nuklearmedizinischen Abteilung der Universität Regensburg wurde die Beeinflussung des Aktivitätszustandes relevanter ZNS-Strukturen mittels ECD-SPECT unter rTMS-Therapie untersucht. Eingeschlossen wurden 26 Patienten mit der Diagnose einer Major Depression nach DSM IV. In Analogie zu anderen antidepressiven Therapiestrategien, wie medikamentöse Behandlung oder Elektrokrampftherapie zeigte sich die Aktivität des anterioren Cingulums vor Behandlung als wesentlicher Prädiktor hinsichtlich der Therapie-Response.
Neuropsychologische Untersuchungen vor und nach einem rTMS-Behandlungszyklus wurden zusammen mit dem Lehrstuhl für Neuropsychologie der Universität Regensburg an 15 Patienten mit Major Depression durchgeführt. Hierbei zeigte sich in keiner der Untersuchungen eine Verschlechterung des neuropsychologischen Leistungsprofils, Teilbereiche exekutiver Funktionen zeigten zudem eine Tendenz zur Verbesserung.
Neuerdings erlaubt zudem die Doppelpuls-TMS Aussagen über kortikale Inhibierungs- und Faszilitierungsprozesse zu treffen, was z.B. neue Möglichkeiten in der Bewertung von Psychopharmaka ermöglicht.

Comparative Remission Analysis Between Venlafaxine and Paroxetine
R. Entsuah, PhD1, J. M. Zajecka, PhD2, A. A. Nierenberg, MD3, M. Cantillon, MD4 & H. Huang1
1
Wyeth-Ayest Research, Radnor, PA, USA; 2 Rush Presbyterian, Chicago, IL;
3 Massachusetts General Hospital, Boston, MA; 4 Wyeth-Ayest Pharmacenticals, St. Diego, PA

Objective: To compare response rates and absence of depressed mood (ADM) among venlafaxine- and paroxetine-treated patients.
Methode: Pooled data from 1108 depressed patients receiving venlafaxine, paroxetine, and placebo during 8-week studies were used. The 21-item Hamilton Depression Rating Scale (HAM-D21) and the Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale (MADRS) totals, HAM-D Depressed Mood item, Clinical Global Impressions – Severity of Illness (CGI-S) and CGI-Improvement (CGI-I) scores were included in efficacy analysis. ADM was defined as HAM-D Depressed Mood item score = 0; response was defined as ≥ 50% decrease in HAM-D21 total score from baseline; remission was defined as HAM-D17 ≤ 7.
Results: Venlafaxine-treated patients showed a numerically higher rate of ADM at all time points; however, this was statistically significant at week 8 only (39% vs 30%, P ≤ 0.01 vs paroxetine). Venlafaxine-treated patients also showed a significantly greater remission rate at week 6 (38% vs 32%, P < 0.05 vs paroxetine) and week 8 (45% vs 38%, P < 0.05 vs paroxetine). Overall, venlafaxine-treated patients showed a trend toward greater improvement in all efficacy measures except the MADRS total score.
Conclusions: Pooled data analysis suggests that venlafaxine-treated patients experience greater improvement and a higher rate of ADM compared with paroxetine-treated patients. Venlafaxine-treated patients consistently showed greater response rate across time than patients in the paroxetine treatment group, as well as statistically superior remission rates.

Remission Rates With Different Venlafaxine Dosage and Baseline Severity vs SSRIs in MDD
R. Entsuah, PhD, Wyeth-Ayest Research, Radnor, PA, USA

Objective: To evaluate various dosages of venlafaxine, selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs), and placebo in the treatment and remission of major depressive disorder (MDD).
Methods: Data from over 2000 patients with moderate to severe MDD were pooled for analysis. Patients received venlafaxine (≤ 75 mg, 76-150 mg, 151-225 mg, or > 225 mg), an SSRI (fluoxetine, paroxetine, or fluvoxamine), or placebo for ≤ 8 weeks. Remission (HAM-D17 total ≤ 7), absence of depressed mood (ADM; HAM-D Item 1=0), and response to treatment (≥ 50% reduction from baseline on HAM-D21) were assessed.
Results: Remission rates for all venlafaxine dosages (43% - 45%) were significantly higher than those for the SSRIs (35%; P < 0.001) or placebo (25%; P < 0.001). ADM rates were 33% - 43% for venlafaxine (P <0.001 vs placebo), 31% for the SSRIs, and 20% for placebo; venlafaxine ≤ 75 mg was significantly better than the SSRIs. Response rates ranged from 61% - 66% for venlafaxine, compared with 57% for the SSRIs and 42% for placebo; the high dosage of venlafaxine was significantly better than placebo (P < 0.05)
Conclusions: At established safe dosages, venlafaxine was superior to the SSRIs and placebo in achieving remission of MDD, as well as in rates of ADM and response to treatment.

DSM-IV diagnoses at admission and the risk of switching from depression into hypomania or mania
A. Erfurth, N. Michael, A. Schäfers, C. Winkelmann, M. Reutemann, V. Arolt
Mood Disorders Unit, Department of Psychiatry, Muenster University Hospital, Germany

Treatment of depression is complicated by the risk of switching into hypomania or mania (Angst 1985), the risk of switching being particularly high (1:4) in bipolar I depression (Bottlender et al. 1998). We compared the switch risk of in-patients with depressive symptomatology according to DSM-IV diagnoses.
A retrospective evaluation of all depressed patients admitted to the Department of Psychiatry of Muenster University Hospital between July 1997 and December 1998 was performed.
17/69 switches into hypomania/mania (25%) were observed in patients admitted with bipolar I depression, 14/339 switches (4%) were observed in unipolar depression and 0/187 switches (0%) were observed in patients fulfilling DSM-IV criteria of dysthymia.
We conclude that DSM-IV diagnoses at admission are important predictors of switch risk in depression.
Literature:

(1) Angst J. Switch from depression to mania - a record study over decades between 1920 and 1982. Psychopathology 18(2-3):140-54, 1985
(2) Bottlender R, Rudolf D, Strauss A, Möller HJ. Antidepressant-associated maniform states in acute treatment of patients with bipolar-I depression. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 248(6):296-300, 1998

S100B ist bei melancholisch depressiven Patienten im Gegensatz zu nicht-melancholisch depressiven Patienten erhöht
A. Erfurth1, M. Rothermundt1, V. Arolt1, M. Peters1, H. Kirchner2
1
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Universitätsklinikums Münster, Deutschland
2 Institut für Immunologie und Transfusionsmedizin des Universitätsklinikums Lübeck, Deutschland

Das Neurotrophin S100B wird im ZNS von Astrozyten gebildet und wirkt autokrin sowie parakrin auf Neurone und Gliazellen. Bei ischämischen oder toxischen Gehirnschädigungen sowie bei Erkrankungen des Gehirnes wie Multiple Sklerose, Alzheimer-Demenz und Schizophrenie wird eine Erhöhung des Serumspiegels von S100B berichtet. Um biologische Hinweise auf Unterformen der Depression mit möglicherweise unterschiedlicher Ätiologie oder Pathogenese zu gewinnen, wurden 28 depressive Patienten nach DSM IV-Kriterien in melancholischen (N=16) und nicht-melancholischen Subtyp (N=12) unterteilt. S100B wurde immunfluorimetrisch aus dem Serum bestimmt. Bei melancholisch depressiven Patienten fand sich eine signifikante Erhöhung von S100B im Vergleich zu nicht-melancholisch depressiven Patienten sowie einer gesunden Kontrollgruppe.
Die Erhöhung von S100B bei melancholisch depressiven Patienten könnte Hinweis auf neurodegenerative, aber auch neuroregenerative Vorgänge bei dieser Subgruppe depressiver Patienten sein.

Impact of MK-801 a non-competitive antagonist of NMDA receptors on mRNA encoding tyrosine hydroxylase in rat ventral tegmental area
K. Fijał, A. Chocyk, M. Maćkowiak, A. Czyrak, K. Wędzony.
Institute of Pharmacology, Polish Academy of Sciences, 12 Smętna street, 31-343 Kraków, Poland

The present study has two major goals. For the first to investigate whether MK-801, non-competitive antagonists of NMDA receptors, in dose which evoked prominent psychotomimetic effects is capable to altered mRNA encoding the synthesis and protein content of tyrosine hydroxylase in rat ventral tegmental area and substantia nigra, a major sources of mesolimbic/mesocortical and mesostriatal dopaminergic systems. For the secondly to investigate whether NMDA-R1 receptor subunit, indispensable element of functioning NMDA receptor is present on dopaminergic neurons (tyrosine hydroxylase positive) of ventral tegemental area and substantia nigra i.e. whether drugs operating via NMDA receptors may directly influenced the activity of dopaminergic cells. It was found that MK-801 (0.4 mg/kg) enhanced mRNA of tyrosine hydroxylase in the rat ventral tegmental area and substantia nigra, and that above effects was observed 2 and 24 hour after administration of MK-801. In contrast of to mRNA levels the content of tyrosine hydroxylase protein in both regions of the rat brain was unchanged after MK-801 (also 0.4 mg/kg). In immunocytochemical studies we found the NMDA-R1 positive immunoreactivity has been co-localized with tyrosine hydroxylase suggesting that, if NMDA-R1 subunit is coassembled by other subunits of NMDA receptor ion channel complex they may directly control the activity of dopaminergic system from levels of cell bodies. It is concluded that increased activity of dopaminergic neurons after non-competitive antagonists of NMDA receptors is also observed on the level of mRNA encoding synthesis of tyrosine hydroxylase and above increase possibly adapts the rate of dopamine synthesis to demands of high rate of dopamine release observed after non-competitive antagonists of NMDA receptors. Moreover localization of NMDA-R1 subunit on the dopaminergic neurons may, on the anatomical level, suggest that antagonist of NMDA receptors may directly influence the rate of dopamine synthesis from the level of cell bodies of dopaminergic neurons.

Contribution of Serotonin 5-HT2A, but not 5-HT2C Receptors in the Expression of Cocaine Sensitisation in Rats
M. Filip, J. Siwanowicz, I. Papla
Institute of Pharmacology Polish Academy of Science, Krakow, Poland

Sensitisation to cocaine is characterized by an augmentation of behavioural and neurochemical effects, after discontinuing a regimen of repeated, intermittent drug injections (1). Widely used in animal laboratory, sensitisation to cocaine models paranoia, craving and relapse in humans (1). A lot of studies have demonstrated that the mesolimbic dopamine system is a neurobiological substrate sustaining cocaine sensitisation, however, influence of excitatory amino acids or serotonin (5-HT) has also been demonstrated (1, 2, 3). The present study investigated the role of 5-HT2A and 5-HT2C receptors on the development or the expression of sensitisation to cocaine in rats, using the selective antagonists at these receptors.
Male Wistar rats were treated for 5 days with cocaine (10mg/kg) in combination with either vehicle or the 5-HT2A receptor antagonists ketanserin (1-3mg/kg) and SR 46349B (0,25-1 mg/kg) or the 5-HT2C receptor antagonist SDZ SER-082 (0,25-1 mg/kg); after 5-day withdrawal they received a challenge dose of cocaine (10 mg/kg). In another experiment, the animals were given either vehicle or cocaine (10 mg/kg) for 5 days, and were then challenged with cocaine (10 mg/kg) in combination with vehicle, ketanserin (1-3 mg/kg), or SR 46349B (0,25-1 mg/kg), or SDZ SER-082 (0,25-1 mg/kg) on day 10. In rats repeatedly treated with cocaine, the locomotor hyperactivity induced by its challenge dose was 2 times higher than that after cocaine first administration. No difference was observed in the response to cocaine challenge in rats treated repeatedly with cocaine, ketanserin + cocaine, or SR 46349B + cocaine or SDZ SER-082 + cocaine. In animals treated repeatedly with the psychostimulant, the locomotor response to cocaine challenge was decreased when the drug was combined with ketanserin or SR 46349B, but not with SDZ SER-082.
The obtained results indicate a role for 5-HT2A (but not 5-HT2C) receptors in the expression (but not development) of cocaine sensitisation. Our findings may also suggest an importance for 5-HT2A receptor antagonists in the therapy of cocaine abuse.
Literature:

  1. Pierce, R.C., Kalivas, P.W. Brain Res Rev 25 (1997) 192-216
  2. Przegalinski, E. et al. Life Sci. 66 (2000) 1011-1019.
  3. Przegalinski, E. et al. Behav Phramacol (2001) in press.

Anxiolytic-like effects of Kava-Kava in the elevated plus maze test - a comparison with diazepam
A. Rex and H. Fink
Institute of Pharmacology and Toxicology, School of Veterinary Medicine, Freie Universität Berlin, Germany

Kava-Kava, a drug derived from a traditional psychoactive beverage used in the South Pacific, is known for tranquillizing and anxiolytic effects. Preparations from the Piper methysticum G. Forster containing kavapyrones have anxiolytic and mild sedative effects in man. To our knowledge there are no data concerning the efficacy of Kava-Kava in animal tests of anxiety. This study was carried out to compare the anxiolytic potential of Kava-Kava extract LI 150 with diazepam. Acute effects of diazepam and a Kava-Kava preparation, compared to their respective controls, were examined in Wistar rats, using the elevated plus maze. The time spent on open arms, the percentage of open-arm visits and parameters describing the risk-assessment were evaluated. LI 150 (120-240 mg/kg p.o.) affected the behaviour measured in the elevated plus maze test, inducing behavioural effects like diazepam (15 mg/kg p.o.). These data support the use of Kava-Kava in the treatment of anxiety.

P-Glycoprotein Affects the Ability of Citalopram, Trimipramine and D-Trimipramine to Cross the Blood-Brain Barrier
M. T. Grauer, F. Holsboer, M. Uhr
Max-Planck-Institut for Psychiatry, Munich, Germany

P-glycoprotein (Pgp) is a 1280 amino-acid glycosylated plasma membrane protein, which is a product of the multiple-drug resistance gene. The phylogenetically highly conserved molecule is a transport protein which can be found in the apical membrane of endothelial cells that line small blood capillaries and form the blood-brain barrier (BBB). Through ATP hydrolysis, it transports substrates against a concentration gradient across the (BBB).
Objective of the study was to determine whether Pgp affects the ability of antidepressants to cross the BBB. Using mdr1ab knockout mice, which do not express Pgp and FVB control mice, we measured the concentrations of citalopram, trimipramine and D-trimipramine in the brain of the mice with HPLC after subcutaneous injection of the substances.
The concentrations for citalopram were threefold in the brain of knockout mice, compared to controls (455.1 +/- 15.5 ng/ml vs. 153.5 +/- 8.3 ng/ml), the concentrations of D-trimipramine were approximately 50% larger in knockout mice (48.4 +/- 3.7 ng/ml vs. 33.2 +/- 3.7 ng/ml), the concentrations of trimipramine 20% higher (1666.2 +/- 75.3 vs. 1388.8 +/- 89.8 ng/ml). These differences were significant.
The study shows that Pgp affects the bioavailability of antidepressants in the brain. The activity and function of Pgp is subject to endogenous and exogenous co-factors directly and expression of Pgp is modulated. Therefore, the ability of an antidepressant to cross the BBB can differ inter-individually. This could explain in part why the success of psychopharmacotherapy can vary greatly and quite unpredictably between different patients. Further elucidation of the mechanisms of interaction between the BBB in general and Pgp in particular and CNS agents could therefore help to improve the predictability and efficacy of psychopharmacotherapy.

Different Markers of Immune System Activation in Stroke
Grażyna Gromadzka 1,2, Beata Tarnacka 1, Anna Członkowska1,2
1
- Second Department of Neurology, Institute of Psychiatry and Neurology
2- Department of Experimental and Clinical Pharmacology, Medical Academy Warsaw, Poland

There is recent evidence that the immune response plays an essential role in pathogenesis and clinical course of the ischemic stroke.
Many markers of peripheral blood immune system activation following stroke incidence have been identified in our studies e.g.: a) WBC was a sensitive marker of stroke prognosis and independent predictor of 30-day stroke fatality; b) the increased expression of adhesion molecules (CD18) on peripheral blood granulocytes correlated with the extent of the brain tissue damage observed in CT, c) the increased levels of TNF alpha mRNA shortly after stroke and IL10 mRNA at the 1st and 3rd days after the onset have also been noticed.
The markers of humoral immune reaction have been detected in our studies:

  1. the elevated levels of anti-cardiolipin and anti-HSP antibodies were independent stroke risk factors (elevated antibody levels made stroke prognosis worse);
  2. the increased levels of immune complexes (IC) at 1st, 7th and 21th days after stroke have also been evaluated; the increased serum IC concentration noticed at the 1st day after stroke was a strong independent stroke risk factor.

Observed in our study humoral immune system activation could follow vascular injury. They could also be a result of chronic or acute infection preceding stroke incidence. We demonstrated the Chlamydia pneumoniae - specific immune complexes in 52.2% of patients (vs. 27.1% controls) and CMV-specific immune complexes in 69.4% of patients (vs. 11.3% controls).
Different immune mechanisms are possible to participate in atherosclerosis - stroke - ischemic brain injury pathway. Many markers of immune system activation concominant stroke have been identified. Further investigations are needed to create different prophylactic and therapeutic strategies in atherosclerosis and stroke.

Klinische Wertigkeit der repetitiven transkraniellen Magnetstimulatioin (rTMS) in der Depressionsbehandlung
G. Hajak, A. Kharraz, B. Langguth, R. Wiegand, J. Aigner, P. Eichhammer
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität Regensburg, Deutschland

Das klassische Einsatzgebiet der repetitiven transkraniellen Magnetstimulation (rTMS) ist die Behandlung depressiver Störungen. Hinsichtlich der Wirkung dieses Verfahrens erfolgt ein Review aller bis dato publizierten Studien mit rTMS in der Depressionsbehandlung.
Ergänzend werden Ergebnisse der Consensus-Konferenz der Arbeitsgemeinschaft TMS in der Psychiatrie vorgestellt.

Der Zusammenhang zwischen dem Verlauf der Depression und depressions-charakteristischen polysomnographischen Merkmalen
U. Hemmeter1, M. Hatzinger2, S. Brand2, J.C. Krieg1 & E. Holsboer-Trachsler2
1
Zentrum für Nervenheilkunde, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Marburg, Deutschland
2 Psychiatrische Universitätsklinik, Abteilung für Depressionsforschung, Schlafmedizin, Neurophysiologie, Basel, Schweiz

Die Vorverlagerung des REM-Schlafs und eine Reduktion der Tiefschlafmenge gelten neben der Störung der Schlafkontinuität als charakteristische polysomnographische Merkmale akuter Depression. Der Zusammenhang zwischen einzelnen dieser polysomnographisch erhobenen, depressions-charakteristischen Parameter mit der Ansprechbarkeit auf eine antidepressive Therapie wurde mehrfach untersucht. Zudem wurde in wenigen Studien das Schlafprofil depressiver Patienten während akuter Depression und nach Remission evaluiert, wobei sich Hinweise auf eine persistierende Verkürzung der REM-Latenz und eine Reduktion des Tiefschlafs fanden. Diese Befunde wurden als Vorliegen einer biologischen Narbe der Erkrankung auch während der psychopathologischen Remission interpretiert, die möglicherweise mit einem erhöhten Rückfallrisiko assoziiert ist. Diese Annahme wurde bisher jedoch nicht explizit untersucht.
An der Psychiatrischen Universitätsklinik Basel wurden in den Jahren 1989 bis 1993 42 Patienten mit einer Major Depression über sechs Wochen standardisiert antidepressiv behandelt und dabei intensiv psychometrisch (Depressionsratings, Neuropsychologie) und neurobiologisch (Polysomnographie, Dex-CRH Test) evaluiert. An 11 dieser Patienten konnten in einem Zeitraum zwischen 2 und 8 Jahren nach Abschluß der Studie die gleichen Parameter nachuntersucht werden.
Bei 5 der 11 Patienten kam es in de Zwischenzeit erneut zum Auftreten einer oder mehrer depressiver Phasen. Bei diesen Patienten lag zu Beginn der Studie im Vergleich zu Patienten ohne weitere depressive Phasen ein akzentuiertes depressions-charakteristisches Schlafprofil vor, wobei insbesondere eine erhöhte REM-Dichte und ein reduzierter Tiefschlaf mit dem Auftreten weiterer Phasen assoziiert waren. Während sich unter der standarisierten antidepressiven Therapie die Zusammenhänge zur Schlafkontinuität verloren, blieben die Zusammenhänge zwischen dem Auftreten depressiver Phasen und den Veränderungen des Tiefschlafs und der REM-Dichte erhalten.
Zudem zeigte sich in der korrelativen Auswertung ein deutlicher Zusammenhang zwischen der Gesamtzahl aller bisherigen depressiven Phasen und depressions-charakteristischen Parametern der Polysomnographie (verkürzte REM-Latenz, reduzierter Tiefschlaf, vermehrtes Früherwachen, reduzierte Schlafeffizienz).
Diese Ergebnisse deuten daraufhin, dass ein polysomnographisch depressions-typisches Schlafprofil mit einem erhöhten Auftreten von depressiven Phasen in der Anamnese verbunden ist und dass bei ungenügender Korrektur dieses Schlafprofils, insbesondere der Schlafarchitektur, während der stationären Therapie sich das Risiko für das Auftreten weiterer Phasen erhöht.

Elektroenzephalographische und peripherphysiologische Korrelate der Posttraumatischen Belastungsstörung (PTB) als Indikatoren für die Wirksamkeit eines kognitiv-verhaltenstherapeutischen Therapieprogramms
Anke Karl1 & Andreas Maercker2,
1Biopsychologie, Technische Universität Dresden, Deutschland
2Klinische Psychologie und Psychotherapie, Technische Universität Dresden, Deutschland

Bei der Entstehung und Aufrechterhaltung der Symptomatik einer Posttraumatischen Belastungsreaktion (PTB) werden eine Reihe von psychobiologischen Faktoren diskutiert. Ein Großteil dieser Annahmen basiert auf psychophysiologischen Befunden, in denen DSM-IV-Charakteristika der PTB laborexperimentell objektiviert werden konnten, wie z.B. eine erhöhte physiologische Reagibilität auf Reize und Situationen, die an das traumatische Ereignis erinnern, sowie eine erhöhte Schreckreaktion. Psychophysiologische Parameter (insbesondere die Herzfrequenz, der Schreckreflex und die P3-Amplitude des ereigniskorrelierten Potentials) waren in der Lage, Traumaopfer mit und ohne PTB korrekt zu klassifizieren. Auch als Prädiktor für den spontanen Symptomverlauf und eine Symptomverbesserung nach kognitiv-verhaltenstherapeutischer Intervention sind psychophysiologische Parameter herangezogen worden, die eine Reduktion peripherphysiologischer Reagibilität indizieren.
In dieser von uns geplanten Studie sollen vor und nach einer kognitiv-verhaltens-therapeutischen Intervention neben peripherphysiologischen auch erstmals elektroenzephalographische Parameter (z.B. evozierte Kohärenz, EKP-Amplituden, Hemisphärenasymmetrien) bestimmt werden, die Aufschluß über Besonderheiten in der kortikalen Informationsverarbeitung bei PTB liefern sollen. Die Schreckreaktion, ein Maß für subkortikale, implizite Aspekte der Informationsverarbeitung, denen bei PTB eine wichtige Rolle zugesprochen wird, soll ebenfalls gemessen werden. Befunde einer eigenen Pilotstudie (1) indizieren eine Dissoziation zwischen beiden Prozessen, die möglicherweise für die Aufrechterhaltung der Symptomatik verantwortlich sein könnte. Eine Symptomverbesserung nach einer kognitiven Verhaltenstherapie (KVT) könnte demzufolge mit einer Aufhebung dieser Dissoziation zwischen kortikaler (reduzierter) und subkortikaler (erhöhter) Informationsverarbeitung bei PTB einhergehen. Von dieser Untersuchung erwarten wir weiteren Aufschluß über Mechanismen der PTB und Implikationen für Gestaltung und Schwerpunktsetzung kognitiv-verhaltenstherapeutischer Techniken entsprechend des individuellen Symptombildes.
Literature:

  1. Flor, H., Karl, A., Birbaumer, N. A dissociation of cortical and subcortical processing of emotional events in post-traumatic stress disorder (PTSD) and social phobia? Psychophysiology 35 (1998) 32.

 

Attenuation of hyperactivity of the stress hormone system leads to a normalization of hippocampal serotonergic neurotransmission in hyperanxious rats
Martin E. Keck, Tobias Welt, Marianne B. Müller, Manfred Uhr, Nicolas Singewald1, Florian Holsboer, Rainer Landgraf
Max Planck Institute of Psychiatry, Munich, Germany
1University of Innsbruck, Dept. of Pharmacology, Austria

Disturbances in serotonergic neurotransmission are likely to be involved in the pathophysiology of major depression and have been shown to be closely interlinked with hyperactivity of corticotropin-releasing hormone (CRH) neuronal circuits (Linthorst et al. 1997). In male hyperanxious (HAB) compared to hypoanxious (LAB) rats the outcome of the combined dexamethasone (DEX)/ CRH test is aberrant with striking parallels to depressed patients. Moreover, exposure to stress results in a blunted increase in serotonin in hippocampal dialysates in HAB rats. To monitor the effects of chronic antidepressant drug treatment on HPA system and serotonergic function, HAB and LAB rats were chronically treated with paroxetine. The outcome of the DEX/CRH test was normalized after 9 weeks of treatment with paroxetine in male HAB rats. Furthermore, the stress-induced rise in hippocampal serotonin was markedly increased. This is in accordance with the hypothesis that hyperactivity of central CRH circuits leads to impaired raphe-hippocampal neurotransmission.
Supported by DFG

The prospective assessment of course and recurrence of depression. The clinical, social and economic effects.
Kiejna A.¹, Rybakowski J.², Rymaszewska J.¹, Czech M.³, Pachocki R.³, Urbański R.³, Faluta T.³
¹ Department of Psychiatry, Wroclaw University of Medicine, Poland
² Department of Adult Psychiatry, Poznan University of Medicine, Poland
³ Servier, Poland

Objective: The aim of the study was to compare costs of treatment and its effects of the first episode with the following episodes of depression.
Method: The prospective, observational trial last one year. Each of 178 psychiatrists included 3 patients with depression into the study: one with the first episode, one with the second episode after the remission period, and one patient with the third or following episode after remission.
The following data were collected: present treatment and its effects, changing in mental state of the patient (psychopathology), social and economic results of depression. The economic costs data were taken from one centre, collected in 1999. Part of service costs was estimated particularly for the needs of analysis. Hospitalization costs was assessed based on cost of stay in hospital per 1 day. A ground for estimate the loss connected with the absence at work was the percentage of decline in National Growth Product.
Characteristic of the group: 532 individuals (75% of women), mean age 46,9 (18-70 ys). The group was homogenous in economic status and education level.
Results and conclusions: Treatment of the third episode was 47% more expensive than treatment of the first episode of depression. The cost of hospitalization had the strongest influence on the general treatment costs. Indirect costs made over 72% of global costs induced by depressive episode. Absence at work had the biggest impact on indirect costs.
Literature:

  1. Kiejna A.: Pharmaceconomy and treatment of depression. Farmakoterapia w Psychiatrii i Neurologii 1996, 1, 29-35
  2. McGuire A., Hughes D.: The economic evaluation of depression. Postgrad Med 1994, 70, suppl. 2, 14-22

The estimation of threats of depressive disorders among students of Collegium Medicum and secondary school pupils in Kraków, Poland.
Emilia Kolarzyk1, Agnieszka Ostachowska-Gšsior1, Małgorzata Schlegel-Zawadzka2.
1 Department of Hygiene and Ecology, Collegium Medicum, The Jagiellonian University, Kraków, Poland
2 Department of Bromatology, Collegium Medicum, The Jagiellonian University, Kraków, Poland

The symptoms of depression may occur in every period of life, although the second decade is the time of the biggest susceptibility. In this period of adolescence a young man is confronting his/her own conception about himself/herself with real life situation what can lead to less advantageous image of this person.
Emotional confusion and low self-estimation can be followed by nutritional disorders what can be connected with anorexia nervosa and bulimia nervosa appearance. The aim of this study was to estimate the threats of depressive disorders among students and secondary school pupils by using the German questionnaire ? Woman Self Image and Social Ideal ? translated into Polish. In the current analysis the questions of the part including Eating Disorders Inventory ( EDI) and Brief Symptomatic Inventory ( BSI) were considered.
In EDI ( Eating Disorders Inventory) the scale of the intensity of the problem is 6 -steps scale: always, usually, often, from time to time, rarely, never and in BSI questionnaire : 5- steps scale: not at all, a little, enough, strongly, very strongly. There were 787 young persons from two groups: 333 students from the fourth year of Faculty of Medicine and Division of Dentistry and from the first year of Faculty of Nursing (group I ) and 454 pupils from the third and the fourth classes of secondary school ( group II). Using non parametric Kruskal- Wallis? test it was shown that there were not any statistically important differences in the frequency of the answers for the precise questions between the group of students and pupils group.
More or less half of the examined persons has got a strong psychiatric construction and doesn?t show any depressive tendency. In the BSI part of the poll the answers confirming the feeling of loneliness and the fear about future were found on the first position. The frequency of the answers on bellow mentioned questions characterising the behaviours that could indicate depression in both groups showed the level 10-20%. There are: nervousness and shakiness inside the body, troubles with concentration, troubles with falling asleep, the feeling of being worse in comparison with the others, the feeling of being worthless. About 5% of examined persons answered that they feel inside emptiness and that they show nutritional disorders. The thought about committing suicide in the scale: strongly, very strongly concerned 5 % of the examined persons.
Depression disorders are more often connected with girls and young women. Psychological problems seemed to be of a bigger importance for woman with underweight (BMI < 18,5). The above used questionnaire is not accurate in fact in depression estimation, but it shows multiple conditions of the psychiatric state by young people.
In Poland the importance of the problem is seen recently. The problem of depression is becoming more and more popular topic during different kinds of scientifical conferences and at the same time is more often seen in TV and heard on the radio. The prophylactic and therapeutical actions are being picked up at present, however in the aspect of prophylactics of depressive disorders among young people there is still a lot of to do.

The Contricution of psycho-social Determinants in suicide Attempts based on Cases from the Department of Clinical Toxicology College of Medicine of the Jagiellonian University in Kraków in the years 1997-2000
Jan Chrostek-Maj1, Emilia Kolarzyk2, Aleksandra Kamenczak1, Jagoda Jaworska-Szyc2
1
Department of Clinical Toxicology, Collegium Medicum, The Jagiellonian University, Kraków, Poland
2 Department of Hygiene and Ecology, Collegium Medicum, The Jagiellonian University, Kraków, Poland

In the recent years the number of people committing suicide is increasing all over the world, also in Poland. The increasing tendency to commit suicides is particularly disturbing among teenagers and very young people. The data coming from the Clinic of Toxicology of Collegium Medicum UJ confirms this tendency.
The aim of this study was to evaluate the contribution of psychosocial determinants in suicide attempts. In the years 1997, 1998, 1999, 2000, in the Clinic of Toxicology 645, 794, 798 and 830 persons from southern Poland, mostly from Kraków, were treated respectively, because of acute intoxication during suicide attempts. Approximately 30% of them were people aged 13-20. It was confirmed that young women tried to commit suicide three times more frequently than young men. Information on the clinical condition of the patients, type of the poisonous substance used in the suicide attempt and the treatment process were obtained from entries at the admission quarters. The most frequent cause of intoxication were medicines from the benzodiazepin, narcoleptic and non-narcotic analgesic groups. Other substances that were used were: ethanol, narcotics (marihuana and amphetamine) and solvents. In 90% of all cases it was a first suicide attempt.
Most of examined persons suffered from psychopathological disorders (the diagnosis is in accordance with criteria of ICD10). After medical treatment, on the basis of psychological examinations and a psychiatric consultation, psychiatric diagnosis were given. The most frequent were reactive anxiety syndromes, depressive disorders and the disorders of behaviour of the adolescents in the young group of patients. In the rest of the group the organic damage of Central Nervous System and abusing of alcohol were noticed. In both groups an increase in number of individuals becoming dependent on opioids was observed.
The following treatment was administered:
- patients with drug abuse received substitute treatment of methadone and buprenorphine hydrochloride
- patients with alcohol abuse received acamprosate.
Using the hypothesis of biological, social and psychological background of addiction, psychotherapeutic and social help was provided. We assume that introduced prophylactic measures will protect these people from another suicidal attempt.

Nationale Insomnie Awareness und Screening Studie – NISAS
Prävalenzen, Erkennen und Intervention
Petra Krause1, Hans-Ulrich Wittchen1, 2, Susanne Winter2, Michael Höfler2, Barbara Spiegel2, Hildegard Pfister2, David Pittrow3, Dieter Riemann4, Göran Hajak5, Axel Steiger2
1
Technische Universität Dresden,
Deutschland
2 Max-Planck-Institut für Psychiatrie, München, Deutschland
3 Sanofi-Synthelabo, Berlin, Deutschland
4 Psychiatrische Klinik, Universität Freiburg, Deutschland
5 Klinik und Poliklinik der Universität Göttingen, Deutschland

Studienziel: Ermittlung der Stichtagsprävalenz und des Erkennens von Schlafstörungen in der hausärztlichen Praxis.
Methodik: Untersuchung aller Patienten (N = 19.155) in 539 repräsentativen Arztpraxen mittels Schlaffragebogen an einem Stichtag. Zusätzlich schätzt der Arzt jeden behandelten Patienten am Stichtag mittels CGI und Fragebogen ein.
Ergebnisse: Nach DSM-IV Kriterien erfüllen 26,5 % aller Allgemeinarztpatienten die Kriterien für eine Insomnie, allerdings wurden nur 54,3 % aller Insomniepatienten vom Hausarzt erkannt. Bei mehr als zwei Dritteln der Patienten bestehen die Insomniebeschwerden länger als 12 Monate, 73 % der Insomniepatienten fühlen sich aktuell eingeschränkt und 31% sind schlafbedingt arbeitsunfähig. In der Regel treten Schlafstörungen in Kombination mit anderen psychischen Störungen, vorwiegend mit Depressionen und Angsterkrankungen, auf.
Diskussion: Problematisch erscheinen die zum Teil markanten Defizite hinsichtlich des Erkennen von Schlafstörungen in der primärärztlichen Versorgung von nur 54,3 %, obwohl die Ärzte die Fragestellung der Studie kannten.

Gibt es ein therapeutisches Fenster von Paroxetin ?
H.-J. Kuss, J. Stefanek, C. Schuessler, M. Ackenheil, U.Hegerl
Psychiatrische Klinik der LMU, München, Deutschland

Paroxetin (PAR) führt zu einer selektiven Hemmung der Wiederaufnahme von Serotonin (SSRI). Außerdem konnte ein Abfall der Empfindlichkeit von Serotonin Autorezeptoren während längerer Behandlung beobachtet werden. Im Vergleich zu den anderen SSRI’s Fluoxetin, Fluvoxamin, Sertralin und Citalopram hat PAR die höchste Affinität zu dem Cytochrom P450 Isoenzym 2D6. Es wird angenommen, daß CYP2D6 das wichtigste Enzym für den Abbau des PAR ist.
In den Jahren 1995 bis 1999 wurde bei uns in 2454 Blutproben von Patienten mit einer Dosis von 10 bis 50 mg/d die PAR-Konzentration mit einer HPLC Methode mit fluorimetrischer und UV-Detektion bestimmt. Die Konzentrationen von PAR (ng/ml) wachsen annähernd linear mit der Dosis an:

Es finden sich vielfältige Wechselwirkungen mit der Nebenmedikation. In 1088 Fällen konnte zusätzlich retrospektiv aus den Krankenakten der Clinical Global Impression (CGI) Wert ermittelt werden. Die Verbesserung des Scores dividiert durch die Dauer der PAR Behandlung wurde mit der PAR Konzentration verglichen. Summarisch ergibt sich, daß ein Überschreiten der PAR Konzentration von 130 ng/ml unnötig erscheint.

The hypnotic effects of the GABAA receptor agonist gaboxadol
M. Lancel, A. Langebartels, A. Steiger, S. Mathias
Max-Planck-Institut of Psychiatry, Munich, Germany

Many hypnotics, including benzodiazepines, zolpidem and zopiclone, are agonistic modulators of GABAA receptors. Such compounds reliably increase the ability to fall and stay asleep, but inhibit REM sleep and deep sleep, as indexed by a reduction in slow wave sleep (SWS) and/or slow wave activity (SWA) in the EEG within non-REM sleep. On the other hand, they may rapidly lose their somnogenic action during chronic treatment, while abrupt withdrawal often produces transient sleep disturbances. Previous studies demonstrated that the selective GABAA receptor agonist gaboxadol has distinct effects on sleep. In rats, it dose-dependently increases non-REM sleep time, the duration of the sleep episodes and SWA (1). All effects persist during subchronic treatment (2). Likewise, in young subjects gaboxadol increases both sleep efficiency, SWS and SWA (1). These observations indicate that gaboxadol is able to increase sleep continuity and to promote deep sleep, without disrupting REM sleep. To assess whether gaboxadol has potential as a treatment strategy for sleep disturbances, we performed several studies investigating its effects on sleep of poor quality. It is well established that aging is associated with dramatic decreases in sleep continuity and intensity. In the first double-blind, placebo-controlled study, we examined the influence of an oral dose of 15 mg gaboxadol on nocturnal sleep in healthy elderly volunteers. Gaboxadol significantly reduced perceived sleep onset latency and elevated self-estimated total sleep time. Furthermore, it increased sleep efficiency, due to a decrease in intermittent wakefulness, and powerfully augmented SWA (3). Thus, gaboxadol seems able to reverse typical age-related sleep changes. Daytime naps are known to deteriorate the quality of sleep during the subsequent night. In the following experiment, we studied the influence of 20 mg gaboxadol on sleep in healthy young subjects in a model of disturbed sleep using a late afternoon nap. In agreement with the literature, the nap prolonged sleep onset latency, decreased total sleep time, particularly SWS, and attenuated SWA during the placebo night. Gaboxadol appeared to effectively counteract all disrupting effects of the nap (4). These findings suggest that gaboxadol, in addition to promoting deep sleep and sleep maintenance, is able to facilitate sleep initiation under conditions of suboptimal sleep quality and may be promising for the treatment of various sleep disturbances.

Psychopharmaka während der Schwangerschaft und Stillzeit
Mario Lanczik
Psychiatrische Universitätsklinik, Erlangen, Deutschland

Die psychopharmakologische Behandlung während der Schwangerschaft ruft bei den Patienten und bei den Ärzten nach wie vor viele Ängste hervor. Bisher ist kein Psychopharmakon ausdrücklich für die Therapie von Schwangeren zugelassen. Jede Verordnung erfolgt während dieser Periode im Rahmen der Therapiefreiheit des Arztes.
Grundsätzlich sind die Risiken des Absetzens hinsichtlich der Remanifestation der Psychose gegenüber den Risiken einer embryotoxischen oder teratogenen Schädigung abzuwägen.
Dabei sind nur die wenigsten zur Therapie bzw. Prophylaxe einer affektiven Erkrankung verordneten Psychopharmaka gefährlich. Trizyklische Antidepressive und selektive Serotonin-Wiederaufnahmehemmer können weitgehend problemlos auch während der Schwangerschaft und der Stillzeit eingenommen werden. MAO-Hemmer sollten weder während der Gravidität, noch bei Stillenden eingesetzt werden.
Das gleiche gilt für die meisten Neuroleptika, wobei die Butyrophenone sich als am wenigsten toxisch herausgestellt haben.
Von einer Phasenprophylaxe mit Carbamazepin und Valproat bei Schwangeren aus psychiatrischer Indikation sollte wegen erwiesener teratogenen Potenz Abstand genommen werden. Beim Lithium, das bisher ebenfalls als eindeutig teratogen angesehen wurde, gehen mittlerweile die Meinungen auseinander. Ein Ansatz von Lithium bei Graviden sollte aber nur bei strenger Indikation, unter Berücksichtigung des Krankheitsverlaufes und unter Einschluss bisheriger Erfahrungen mit Absetzversuchen erfolgen.
Benzodiazepine sollten während der Schwangerschaft besonders im ersten Trimenon wegen deren potentiellen teratogener Wirkung vermieden werden. Falls sich die Behandlung mit Benzodiazepinen, z.B. wegen einer schweren Angststörung, kurzfristig nicht vermeiden lässt, empfehlen wir, nur Präparate mit kurzer Halbwertszeit und ohne aktive Metaboliten, wie z.B. Lorazepam und Oxazepam, anzuwenden.
Im Workshop sollen nach einer kurzen Einführung zum Thema Fallbeispiele aus der klinischen Praxis diskutiert und Lösungsvorschläge bzw. Handlungsanweisungen erarbeitet werden.

Besonderheiten der Psychopharmakotherapie bei Frauen
Mario Lanczik
Psychiatrische Universitätsklinik, Erlangen, Deutschland

Responsraten, Plasmaspiegel der Medikamente und Nebenwirkungsraten von Antidepressiva und Tranquilizern sind ebenso geschlechtsspezifisch unterschiedlich. Menstruation, Schwangerschaft, Stillzeit und Perimenopause beeinflussen durch die physiologischen hormonellen Veränderungen, aber auch eine Hormonsubstitution durch orale Kontrazeptiva und die Hormonsubstitutionsbehandlung in der Perimenopause, die Pharmakokinetik und die Pharmakodynamik psychotroper Medikamente, die zur Behandlung und Vorbeugung affektiver Erkrankungen eingesetzt werden. Oft erst in der Postmenopause werden die Geschlechtsunterschiede wieder aufgehoben.
Obwohl Frauen signifikant häufiger affektiv erkranken als Männer und wesentlich häufiger mit Psychopharmaka behandelt werden müssen, werden aber Wirksamkeitsprüfungen dieser Medikamente in der überwiegenden Mehrzahl bei männlichen Probanden durchgeführt. Medikamentenstudien sind tatsächlich bei Frauen schwieriger und aufwendiger. Bei Frauen muß z. B. sichergestellt werden, dass gleichzeitig eine Schwangerschaftsverhütung betreiben wird. Die Hormonsubstitution durch ein orales Kontrazeptivum bzw. eine Hormonsubstitutionsbehandlung, z.B. mit Progestin in der Perimenopause, modifiziert ebenfalls die Pahramakokinetik der Sudienmedikation. Die Beurteilung des Dosis-Wirkungs-Verhältnisses wird bei Frauen dadurch zusätzlich erschwert.
Der Einfluß der gonadalen Hormone auf die Pharmakokinetik erklärt einen Teil der zwischen den Geschlechtern unterschiedlichen quantitativen und qualitativen Effekte. So wissen wir, dass die für den Metabolismus der für Stimmung und Antrieb relevanten Neurotransmitter bedeutsamen Monomaninoxidase durch Östrogene verlangsamt, durch Progesteron erhöht wird und damit während des Mensturationszyklus teils agonistisch, teils antagonistisch zu den eingesetzten Antidepressiva wirken können.
Auch die Absorptionsraten, Proteinbindungsverhalten, und damit die Bioverfügbarkeit werden bei Frauen im Rhythmus des Menstruationszyklus bzw. der Hochostregenphasen während der Schwangerschaften und der Niedrigöstrogenphasen postpartal und postmenopausal modifiziert.
Bei Frauen, deren affektive Erkrankung sich regelmäßig prämenstruell verschlechtert, empfiehlt sich, die Blutspiegel der psychiatrischen Medikation eine Woche prä- und eine Woche postmenstruell zu messen und zu vergleichen, da in der späten Lutealphase die Mekamentenspiegel bei Frauen signifikant erniedrigt sein können. Intermittierend Dosisanpassungen werden zu den künfitgen Herausforderungen einer geschlechtsspezifischen Psychophamrakotherapie gehören.
Nach einer Einführung in die Thematik sollen klinische Fallbeispiele diskutiert werden.
Erythrocyte Antioxidant enzyme activities in Alzheimer’s disease and other dementia
J. Leszek, A. Kiejna, B. Janicka, E. Trypka, R. Górna
Wroclaw University of Medicine; Clinic of Psychiatry Wroclaw, Poland

Background: The cause of pathological changes in Alzheimer’s disease (AD) is a disturbance in the equilibrium between the reactive forms of oxygen and the antioxidative mechanisms. One of the possible expanation of this oxidative stress is a perturbation in antioxidations, especially enzymatic system.
Objective: To examine of activity superoxide dismutase, gluthatione reductase and gluthatione peroxidase in erythrocytes of AD patients compared with non-Alzheimer dementia patients and assessment their a possible connection with the stage of the disease and patients age.
Methods: 44 of AD patients, 20 patients with vascular dementia, 22 patients with mixed dementia and 18 healthy controls were examined. The routine psychiatric examination and psychometric tests (MMS, CGI, Haschinski’s scale) were employed. Superoxide dismutase-SOD-1, gluthatione reductase and perioxidase were evaluated by means of spectrophotometric method: "for the first time prior to institiuting therapy and then every six months during a year’s treatment. Acetylcholinoesterase inhibitors (Rivastigmine or Donezepil) and vasoactive drugs (eg. Vinpocetine) were examined.
Results: Significant increase (by 39%) was noted in the activity of peroxidase and gluthatione reductanse while there was a reduction in the activity of SOD-1 (by 24%) in early stages of AD and a reduction in the activity of all the enzymes in the advanced stage of the disease. No activity fluctuation was noted in non-Alzheimer dementia nor any connection of it with the patient’s age.
Conclusions: The obtained results may indicate that a substantial role is played by the disturbed pro-oxidation-anti-oxidation system in the development of AD and the progression of the clinical state.

Entwicklung der Core Battery "Bel-Air" zur Psychotherapie-evaluation in der ambulanten, tagesstationären und stationären psychiatrisch-psychotherapeutischen Versorgung
A. Maercker1,2, J. Guimon2, B. Weber2, U. Orth1
1
Klinische Psychologie und Psychotherapie, Technische Universität Dresden, Deutschland
2Département de Psychiatrie, Hopitaux Universitaires de Genève, Schweiz

Für die Psychotherapieevaluation in den verschiedenen Formen der psychiatrischen Dienste (stationär, tagesstationär, ambulant) wurde in der Genfer Psychiatrischen Universitätsklinik "Bel Air" eine Kernbatterie psychometrischer und psychosozialer Evaluationsmittel entwickelt. Grundsätze der Entwicklung waren: (1) die Mehrebenenerfassung: (i) Beschwerden/Symptome, (ii) Diagnosen, (iii) Interpersonelle Fähigkeiten und (iv) Soziale Rollen/Soziales Funktionieren sowie (2) die valide zeitökonomische Messung durch kurze bzw. ultrakurze Messinstrumente. Diese bestehen aus etablierten (Brief Symptom Inventory, BSI; Clinical Global Impression, CGI) und neu entwickelten Verfahren (Questionnaire d`évaluation de relation; Fredenrich, Zinetti et al., 2000; Questionnaire de Fonctionnement Social, Zanello, Weber et al., 2000). Alle Verfahren wurden zunächst in französischer Sprache entwickelt, danach ins Deutsche und ins Katalanische (Zusammenarbeit mit Universitätsklinik Barcelona) übersetzt. Vorgestellt werden die Validierungsdaten aus der Genfer Psychiatrischen Universitätsklinik (ca. N = 90), von Patienten mit Psychosen des schizophrenen und des affektiven Formenkreises von Tagesklinik und Institutsambulanz sowie Daten gesunder Kontrollpersonen. Diese zeigen, dass die neuentwickelten Instrumente reliabel und valide sind. Im Ausblick werden erste Prä-Post-Daten der Psychotherapieevaluation mit der "Bel Air"-Batterie sowie deren Einsatzmöglichkeiten in psychotherapeutischen und pharmakotherapeutischen Studien dargestellt.
Literatur:

Maercker, A. et al. (2001). Evaluation de psychothérapie groupale. In J. Gúimon (Ed.). Psychothérapies de groupe. Paris: Masson.

Depression-Free Days and CGI-S: A Venlafaxine, SSRI and Placebo Comparison
Rajiv Mallick, PhD; Richard Entsuah, PhD.; Jieling Chen
Wyeth-Ayerst Research, Raduor, PA, USA

Objective: To estimate depression-free days (DFDs) and sustained low Clinical Global Impressions-Severity of Illness (CGI-S) among venlafaxine immediate release (IR) or extended release (XR) [VEN/VEN XR]-, selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI)-, and placebo-treated patients.
Method: Pooled data from 2046 depressed patients who received VEN/VEN XR (75-375 mg qd), SSRI, or placebo were used. Adapting previously reported methods, DFDs were estimated using weekly 17-item Hamilton Rating Scale for Depression (HAM-D17) scores and compared across patients classified by duration of low CGI-S (sustained score of 1 or 2).
Results: For all groups combined, longer sustained low CGI-S was associated with more median DFDs. Treatment groups differed as well: VEN/VEN XR group: median 18.8 DFDs; SSRIs: median 13.6 DFDs; placebo: median 7.4 DFDs (P<0.0001, VEN/VEN XR vs. placebo; P=0.0015, VEN/VEN XR vs. SSRIs; P=0.0007, SSRIs vs placebo). Simialr treatment-related differences emerged in distribution of patients by duration of sustained low CGI-S (P=0.001). The VEN/VEN XR group was associated with greatest proportion of patients having sustained low CGI-S for ≥6 weeks.
Conclusion: Overall, DFDs were highly associated with sustained low CGI_S. Across treatment groups VEN/VEN XR was associated with more DFDs than SSRIs, which were associated with more DFDs than placebo, consitent with treatment-related trends in distribution of patients by duration of sustained low CGI-S.

Immunomodulating effect of interferon-b -1a in multiple sclerosis patients after one year therapy.
Mirowska D.2
, Paź A.2, Zaborski J.1, Korlak A.2, Skierski J.3, Koronkiewicz M.3, Członkowska A.1,2, Członkowski A.2.
1II Department of Neurology, Institute of Psychiatry and Neurology, Warsaw, Poland
2Department of Experimental and Clinical Pharmacology, Medical University, Warsaw, Poland
3Flow Cytometry Laboratory, Drug Institute,Warsaw, Poland

The aim of the study was to find out whether INF-b -1a influences immune profile of peripheral blood (PB) in MS patients. We have studied 20 out-patients (11 women and 9 men) at age 21 to 52 with relapsing-remitting form of MS. The mean duration of MS was 10.95 years but the EDSS score did not exceed 4.0 in the moment of entering the study. All patients received 6 MIU of INF-b -1a once a week.
Phenotyping analysis of PB leukocytes was carried out using two color cytometry. Percentage of the following cells phenotypes was determined: CD3+CD19-, CD3-CD19+, CD3+CD4+, CD3+CD8+, CD3-CD56+16+, CD3+CD25+, CD19+CD25+, CD19+CD80+, CD14+CD86+, CD14+CD25+, CD3+ cells producing IL10, IFNg and IL4; CD14+ cells producing IL10 and IL12, before INF-b -1a administration and after 12 months of treatment.
We have found statistically significant increase of CD19+CD25+ cells (activated B lymphocytes) percentage, CD3+ (T cells) and CD3+CD25+ cells (activated T cells) percentage after 12 months of INF-b -1a therapy. Additionally, increased percentage of T lymphocytes producing IL4 was noted.
Activated T cells might belong to T2 subset of T lymphocytes which secrete immunosupressive cytokines (e.g. IL4) that possibly limits damage of myelin sheet by inflammation.
Increase of CD3+ and CD3+CD25+ percentage observed in our investigation might also be responsible for providing growth factors for myelin and axons regeneration in MS lesions.
Our results show that INF-b -1a very significantly affects immunocompetent cells population during one-year therapy in relapsing-remitting multiple sclerosis. Possibly our investigation will help to determine the mechanism of interferon-b -1a action.
Analysis of peripheral blood leukocyte immunophenotype during the oral hydrolytic enzyme treatment of multiple sclerosis patients

Response and Remission as Targets in Long-Term Therapy of GAD
1S.A. Montgomery, 2P. Meoni, 3V. Mahé, 2D. Hackett
1Imperial College School of Medicine, London, UK; 2Wyeth-Ayerst Research, Paris, France; 3Hôpital de Meaux, France

Generalized Anxiety Disorder (GAD) is a chronic condition characterized by excessive anxiety and worry. Remission from GAD is rare, and the majority of patients remain symptomatic over many years.
Clinical relevance of treatment in clinical trials of patients with GAD is normally measured by response (defined as a 50% decrease in the severity of symptoms compared to baseline) and less frequently, remission (severity of symptoms falling below a pre-defined threshold).
Venlafaxine is an antidepressant acting through selective inhibition of both serotonin and noradrenaline synaptic reuptake and is devoid of significant interactions with receptors responsible for the side effects associated with tricyclic or tricyclic-like antidepressants.
Venlafaxine extended release (XR) has recently been approved in the US and other countries worldwide for the treatment of GAD.
The objective of this analysis will be the characterization of the temporal profile of venlafaxine XR effect on response and remission rates during the long-term treatment of GAD.

Einfluß der Zolpidem und Midazolam Einnahme auf das Schlaf-EEG Power Spektrum
W. Androsiuk1, M. Myszka1, B. Fomowski2, M. Skalski1, S. Niemcewicz1 & W. Szelenberger1
1
Psychiatrische Klinik, Medizinische Universität in Waschau, Polen
2 Institut für Soziale- und Forensische Psychiatrie, Kiev, Ukraine

Das Ziel der Arbeit war es, den Einfluß eines Nichtbenzodiazepinpräparates, das sich auf den Rezeptorenkomplex GABAA/BZ auswirkt – Zolpidem und eines klassischen Benzodiazepins – Midazolam, auf die polysomnographische Aufzeichnung auszuwerten.
An der Untersuchung waren 8 gesunde freiwillige Personen beteiligt. Die polysomnographische Untersuchung, die jeweils 3 Nächte lang dauerte, wurde – mit Abstand von 2 Wochen – dreimal durchgeführt. Die erste Nacht wurde dabei als Adaptationsnacht betrachtet und während der zweiten Nacht hat der Untersuchte ein Placebo oder Midazolam (7,5 mg) bzw. Zolpidem (10 mg) eingenommen. Die Reihenfolge, in der die Einnahme der Präparate erfolgte, wurde gelost. Zu Berechnungen nutzte man Angaben von der Nacht, die unmittelbar nach der Präparateinnahme folgte. Die Spektrumanalyse wurde mit der Methode einer diskreten Fourier-Transformation durchgeführt. Von den Spektren aus den einzelnen Abschnitten wurden Durchschnittswerte berechnet, indem man jeweils ein charakteristisches Profil für einzelne Nächte eines jeden Untersuchten bekam. Die Ergebnisse wurden für die durchschnittlichen Spektren von 12-14 Hz und von 0,75-4 Hz mit dem Placebo verglichen (Wilcoxons Test).
In den beiden untersuchten Spektrumsfrequenzen wurden statistisch relevante Änderungen der Spektrumsstärke nach der Einnahme von Midazolam im Verhältnis zum Placebo verzeichnet. Laut Literatur führt die Einnahme von Midazolam zum Sinken der EEG-Spektrumspower in den freien Wellenfrequenzen (0,75-4 Hz) und zum Steigen der Spektrumsstärke von Schlaffrequenzen (12-14 Hz), die beiden auf dem Relevanzniveau von p<0,05. Derartige Unterschiede wurden nicht im Falle von Zolpidem nachgewiesen, obwohl gewisse Tendenzen zu beobachten waren, die aber nicht das Niveau der statistischen Relevanz erreichten.
Die vorläufige, obige Beobachtung könnte darauf hinweisen, daß Zolpidem in einem kleineren Maße als die klassischen Benzodiazepinpräparate das Schlaf-EEG beeinflußt. Wobei aber große Unterschiede zwischen den Einzelnen bei einer relativ kleinen Gruppe von Untersuchten einen weitreichenden Vorsichtigkeit beim Formulieren derartiger Schlußfolgerungen bewahren lassen.

Analysis of peripheral blood leukocyte immunophenotype during the oral hydrolytic enzyme treatment of multiple sclerosis patients
Paź Aa, Zaborski Jb, Członkowski Aa, Członkowska Aa,b.
a Department of Experimental and Clinical Pharmacology, Medical University of Warsaw, Poland
b 2nd Department of Neurology, Institute of Psychiatry and Neurology, Warsaw, Poland

Phlogenzym® is a representative of systemic enzyme therapy. This is a special therapeutic approach consisting in the oral application of high doses hydrolytic animal and plant enzyme combinations. The test determination how multiple sclerosis (MS) is influenced by enzyme therapy, performed on the anima model of MS – experimental allergic encephalomyelitis (EAE) – revealed that Phlogenzym® can prevent EAE development in susceptible mice. There was suggested that preparation selectively cleavages accessory molecules on antigen presenting cells thereby modulating the activation threshold for T-cells. The study objective was to find out whether the immune profile of peripheral blood (PB) leukocytes is influenced by oral hydrolytic enzyme therapy during 18 months observation of MS patients, participating in randomized, placebo-controlled, double-blind clinical study on enzyme therapy - ESEMS. We have studied 29 patients with MS who were randomly divided in two groups receiving Phlogenzym® (each tablet contains: bromelain 90 mg, trypsin 48 mg and rutin 100 mg) (n= 15) or placebo (n=14). Analysis of PB leukocytes was carried out by flow cytometry. The following antigens were determined: CD45, CD14, CD3, CD2, CD4, CD8, CD11b, CD11a, CD18, CD19, CD44, CD54, CD56, CD69, TCR g d . Analysis of variance revealed no significant effect of Phlogenzym® on immunophenotype of PB lymphocytes and granulocytes. Our findings have not confirmed reports about modification of adhesion molecule expression by such preparations in MS patients.

Role of Serotonin2 Receptor Subtypes in the Cocaine-evoked Locomotor Hyperactivity in Rats
I. Papla, E. Nowak, M. Filip
Institute of Pharmacology Polish Academy of Science, Krakow, Poland

Brain mesolimbic dopamine (DA) system is critical for the generation of cocaine effects in rodents (1). At the same time, it was demonstrated that serotonin (5-HT) affects DA neurotransmission, and modulate cocaine behaviors. Our previous results supported a role for 5-HT1B receptors in cocaine-evoked hyperactivity (4), but not discriminative stimulus effects of that psychostimulant (3).
In the present study we studied the role of 5-HT2 receptor subtypes (i.e. 5-HT2A and 5-HT2C ones) on cocaine-evoked locomotor activity in rats. In another experiment we also attempted to determine how pharmacological activation of 5-HT2A or 5-HT2C receptors might affect animals’ locomotor activity under the drug-stimulated conditions.
Male Wistar rats were injected with vehicle, the 5-HT2A receptor antagonists ketanserin and SR 46349B or the 5-HT2A receptor antagonist SDZ SER-082 prior to an injection of saline (1 mg/kg, ip) or cocaine (10 mg/kg, ip); monitoring of activity in photobeam chambers began at once and lasted 1 hr. Neither ketanserin (1-3 mg/kg, ip), SR 46349B (0.25-1 mg/kg, sc) nor SDZ SER-082 (0.25-1 mg/kg, ip) altered basal locomotor activity of animals. Ketanserin (3 mg/kg, ip) and SR 46349B (1 mg/kg, sc) significantly suppressed cocaine-evoked hyperactivation, whereas SDZ SER-082 (0.5-1 mg/kg, ip) enhanced that effect of the psychostimulant.
Stimulation of 5-HT2A or 5-HT2C receptors by DOI (0.1-0.3 mg/kg, ip) or MK 212 (1-2 mg/kg, ip) increased and reduced, respectively, basal locomotor activity of rats. When combined with cocaine (10 mg/kg, ip) DOI (0.3 mg/kg, ip) and MK 212 (2 mg/kg, ip) modified its behavioral effects; DOI enhanced, whereas MK 212 attenuated the cocaine-evoked hyperlocomotion.
Our results indicate that 5-HT2A and 5-HT2C receptors, in an opposite way, affect cocaine-evoked locomotor effects. Supporting earlier biochemical findings (2), they also lead to a better understanding the 5-HT2-DA circuitry underlying the in vivo effects of cocaine.
Literature:

  1. Amalric, M., Koob, G.F. In: Arbthnott, G.W., Emson, P.C. Eds. Progress in Brain Research. NewYork: Elsevier Science; 1993, p. 209-226.
  2. Di Matteo, V. et al. Neuropharmacology 37 (1998) 265-272.
  3. Filip, M. et al. J Physiol Pharmacol (2001) in press.
  4. Przegalinski, E. et al. Behav Pharmacol (2001) in press.

The role of orexins in the pathophysiology of narcolepsy
Thomas Pollmächer, Mira Dalal and Andreas Schuld
Max Planck Institute of Psychiatry, Munich, Germany

Narcolepsy is a chronic sleep-related disorder, occurring in 1-3 per 10,000 persons causing life-long disability due to sleepiness, cataplexies and other symptoms. Dogs displaying a defective Orx-2 receptor, which recognises recently discovered hypothalamic peptides called orexins (or hypocretins), suffer from an autosomal dominant form of narcolepsy. Mice with a genetic defect in the prepro-orexin gene also display symptoms strikingly similar to the human disorder. Although narcolepsy clusters in families, in the vast majority of patients no genetic defect in the orexin system has been discovered. Rather, the disease shows an extraordinary strong association with the human leukocyte antigen (HLA) DQB1*0602 (> 95%). This association has been suggested to indicate that narcolepsy may be caused by autoimmune processes. However, so far in patients no consistent immunological abnormalities have been discovered. Hence, the major questions that must be answered at present are: (1) What is the exact role of orexins in the regulation of sleep and wakelfulness and (2) What mechanisms cause orexin deficiency in narcolepsy. Answers to these questions are likely not only to enable the development of specific treatments for narcolepsy, but they also might considerably support the progress of sleep medicine in general.

Potential neuroprotective effect of repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) in vitro and in vivo: hypothesis and possible mechanisms
A. Post; M.E. Keck; M.B. Müller
Max Planck Institute of Psychiatry, Munich, Germany

The results of recent rTMS-studies allow one to speculate about potential neuroprotective effects of this technique: First, we failed to find cognitive impairments or structural alterations in rat brains after 11 weeks of long-term treatment with rTMS. In contrast, acute electromagnetical stimulation increased the viability of HT-22 cells and had a neuroprotective effect against oxidative stressors such as glutamate, hydrogen peroxide (H2O2) and amyloid beta; substances that are known to cause oxidative cell damage in these cells. Moreover, the magnetic stimulation increased the release of the potentially neuroprotective secreted amyloid precursor protein (sAPP) into the supernatant of HT-22 cells and into cerebrospinal fluid of rats. Consistently, HT-22 cells preincubated with cerebrospinal fluid from long-term rTMS-treated rats were found to be protected against potent oxidative stressors. Further, the activity of the transcription factor NF-k B was found to be unchanged in HT-22 cells and in rat cortex after electromagnetical stimulation. The role of NF-k B in oxidative stress and cell survival/apoptosis is well established and the suppression of the NF-k B activity has been shown to be neuroprotective depending on the experimental and cellular paradigm and on the mode and kinetics of action. Further, not only the increase of sAPP release but also changes of other factors like the increased expression of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) at the mRNA and protein level in cortical regions and hippocampus may play a role in explaining the potential neuroprotective effect of rTMS. Chronic rTMS treatment increased BDNF mRNA and protein level in specific areas of rat brains, namely in the CA3 region of the hippocampal pyramidal and in the granule cell layer of the dentate gyrus. Based on these findings we surmise that rTMS is useful in reducing the detrimental effects of oxidative stress on neurons in neurodegenerative diseases.

Glucocorticoid Receptor Inhibition by Targeting Heat Shock Protein 90
M. Rosenhagen 1, U. Schmidt 1, J. Young 2, F.U. Hartl 2, F. Holsboer 1, T. Rein 1
1
Max Planck Institut für Psychiatrie, München, Deutschland
2Max Planck Institut für Biochemie, Martinsried, Deutschland

Bei depressiven Patienten wird in der Regel eine Überfunktion der HPA-Achse gefunden, die häufig mit einer verminderten Funktionalität der Corticosteroid-rezeptoren einhergeht. Ziel des Projektes ist es daher, zelluläre und pharma-kologische Parameter zu identifizieren und zu charakterisieren, die die Funktionalität der Corticosteroidrezeptoren beeinflussen. Besondere Aufmerksamkeit wird dabei der Rolle der Chaperonmoleküle geschenkt. Chaperone (Hitze-Schock-Proteine, Hsp) sind Proteine, die von einem Teil der zellulären Proteine für die korrekte Faltung benötigt werden.
Glucocorticoidrezeptoren erreichen unter dem Einfluss von einem Hsp90-Dimer, Hsp70 und weiterer Chaperone eine Konformation, die Hormon binden kann. Es ist bekannt, dass Benzochinon Ansamycine (Geldanamycin, Herbimycin A) und Radicicol an die ATP-bindende Domäne des Hsp90 binden und die Signal-transduktion des Glucocorticoidrezeptors hemmen. Dies konnten wir in einem Reportergenassay in einer menschlichen Zelllinie aus dem Gehirn bestätigen. Interessanterweise ergab die Kombination eines Benzochinon Ansamycins mit Radicicol eine synergistische Inhibierung des Rezeptors. Die Kombination von zwei Benzochinon Ansamycinen hingegen zeigte keine synergistische Wirkung.
Überraschenderweise ergab sich keine synergistische Verminderung der ATPase-Aktivität, während in Bindungsuntersuchungen mit Cortisol und dem Glucocorticoid-rezeptor eine synergistische Inhibierung der Interaktion zwischen Hormon und Rezeptor nachgewiesen werden konnte.
Wir gehen nun davon aus, dass die Benzochinon Ansamycine und Radicicol an unterschiedliche Untereinheiten des Hsp90-Dimers binden und damit eine synergistische Inhibierung auf den Singnaltransduktionsweg des Glucocorticoid-rezeptors ausüben.
Um die Beteiligung des C-Terminus von Hsp90 an der Signaltransduktion des Glucocorticoidrezeptors zu untersuchen, verwendeten wir Novobiocin und Cisplatin. Für beide Substanzen konnte gezeigt werden, dass sie an den C-Terminus von Hsp90 binden. Wir konnten eine dosisabhängige Inhibierung des Rezeptors nachweisen und ebenso eine verringerte Bindung von Cortisol an den Glucocorticoidrezeptor. Demnach sind beide Seiten, der C- und der N-Terminus von Hsp90 wichtig für die Funktion des Glucocorticoidrezeptors.
Darüberhinaus schaffen diese Ergebnisse Voraussetzungen, Hsp90 als mögliches Zielmolekül zukünftiger Medikamente zu charakterisieren.

Generalisiertes Angstsyndrom und Panikstörung: Wie effektiv ist Psychotherapie?
M. Ruhmland
Institut für Psychologie, Universität Göttingen, Deutschland

Die Untersuchung der Wirksamkeit psychotherapeutischer Behandlungen von Angststörungen hat in den letzten 20 Jahren eine schier unübersehbare Flut von Veröffentlichungen hervorgerufen. Bei genauerer Durchsicht der Studien beziehen sich aber die meisten auf Agoraphobie und spezifische Phobien. Andere Angststörungen wie die Panikstörung ohne Agoraphobie und die generalisierte Angststörung sind vergleichsweise selten untersucht worden.
Die hier vorgestellten Daten sollen einen Überblick über die psychotherapeutische Behandlungsforschung beider Störungen geben. Es soll sowohl die kurzfristige als auch die langfristige Wirksamkeit unterschiedlicher Behandlungsarten auf die Hauptsymptomatik und Depressivität dargestellt werden. Zu diesem Zweck wurden insgesamt 20 Studien mit 44 Behandlungsgruppen mit Hilfe metaanalytischer Methoden ausgewertet. Es wurden Prä-Post-Effektstärken für den Zeitraum direkt nach der Therapie sowie bis zu sechs und bis zu zwei Jahren nach Therapieende berechnet und analysiert.
Bei der Panikstörung erzielen kognitiv-behaviorale Therapie und angewandte Entspannung die höchsten mittleren Effekte (ES = 1.32 bzw. ES = 1.12) für die Hauptsymptomatik. Bei beiden Behandlungsarten zeigen sich auch deutliche Verbesserungen für Depressivität (ES = 1.19; ES = 1.22). Alle Behandlungserfolge werden bis zu zwei Jahre nach der Therapie aufrecht erhalten.
Bei der generalisierten Angststörung erweist sich angewandte Entspannung als die Behandlung mit der höchsten Effektstärke für die Veränderung der Hauptsymptomatik (ES = 1.65), wobei sich dieses Ergebnis allerdings nur auf zwei Behandlungsgruppen stützt. Kognitiv-behaviorale und kognitive Therapie erbrachten mit ES = 1.43 und ES = 1.20 geringere Effekte, sind mit jeweils fünf Behandlungsgruppen aber in ihren Befunden besser abgesichert. Bis zu sechs Monate nach Therapieende bleiben die Effekte stabil, darüberhinaus liegen lediglich die Ergebnisse einer einzigen Studie vor. Im Gegensatz dazu konnten psychodynamische Therapien ihre positiven Ergebnisse nicht über sechs Monate nach Beendigung der Therapie halten.

Neuroendocrine effects of repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS)
R. Rupprecht, P. Zwanzger, T. Baghai, C. Schüle, R. Ella, F. Padberg
Department of Psychiatry, Ludwig-Maximilian-University Munich, Germany

Dysregulation of the hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) system is one of the major abnormalities found in major depression and normalizes after succesful antidepressant pharmacotherapy (1). In contrast to psychopharmacological approaches neuroendocrine investigations during nonpharmacological treatment of depression are limited. Repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) is a new therapeutic strategy in major depression with a favorable side effect profile. Therefore, we investigated HPA system activity in relation to rTMS treatment outcome. In medication-free depressed patients there was a response rate of 39% with a reduction of a least 50% of the HRSD score after two weeks of rTMS monotherapy. Responders could be further stabilized by subsequent mirtazapine treatment for additional four weeks. 69% of rTMS nonresponders showed a favorable response to mirtazapine treatment. While rTMS induced an immediate cortisol and ACTH release in healthy controls, this was absent in depressed patients. Assessment of HPA system activity by means of a combined dexamethasone/CRH challenge (DEX/CRH test) revealed a hyperactivity of the HPA system both in nonresponders and responders to rTMS. After rTMS, there was an enhanced suppressibility of cortisol by dexamethasone in rTMS responders compatible with an enhanced glucocorticoid receptor mediated feed back of the HPA system. However, rTMS did not affect the cortisol stimulation following CRH challenge. Thus, the effects of rTMS on the DEX/CRH test appear to be different from those observed with antidepressants. Moreover, the persisting cortisol hypersecretion during the DEX/CRH test in rTMS reponders underlines the necessity of an immediate maintainance therapy in rTMS responders to prevent clinical relapse. Assessment of HPA system activity during rTMS treatment may help to elucidate the mechanism of action of nonpharmacological treatment options in major depression.
Literature:

Holsboer, F. Neuropsychopharmacology 23 (2000), 477-501;

Nutritional value of fat in the Polish daily food rations (DFR’s) taken by healthy and with self-declared depression subjects
J. Przysławski1, M. Schlegel-Zawadzka2
1 Department of Bromatology and Human Nutrition, K. Marcinkowski University of Medical Sciences, Poznan; Poland
2 Department of Food Chemistry and Nutrition, Jagiellonian University, Krakow; Poland

There is some evidence suggesting that an imbalance in the ratio of the essential fatty acids (EFA) and /or deficiency in n-3 fatty acids may be responsible for the heightened depressive symptoms associated with low plasma cholesterol. To evaluate this hypothesis the relationship between the nutritional value of fatty acids with a special attention to their intake and the self-declared depression state of subjects was examined.
The survey was conducted in 1999-2000 in the region of Mid-West Poland. A random sample consisting of 943 women and 727 men with ages from 36 to 41 were chosen. The consumption of nutrients was estimated using the 24-hour recall method. Results were expressed as median + quartile deviation.
The fat intake level of the total DFR’s of both healthy and sel-declared depressed female groups was at the limit of 80+19.2 g (35 % of energy in DFR’s), and at 110+30.6 g to 114+25.3 g (37 % of energy in DFR’s) in the malegroups. Average energy shares from saturated (S), monounsaturated (M) and polyunsaturated (P) fatty acids were respectively: 12.7 %, 13.0 % and 5.10 % independent of the health state of the female groups studied, and 13.0 % and 14.0% (S & M) in DFR’s consumed by men. The differences between energy percentages from P, EFA and linoleic acid in DFR’s of healthy men vs. DFR’s of men with self-declared depression were statistically significant (5.19+2.01 % vs. 5.84+1.98 %, p ≤ 0.0387; 4.97+1.95 % vs. 5.56+1.91 %, p ≤ 0.0242; 4.19+1.87 % vs. 4.64+1.86 %, p ≤ 0.0202). DFR’s of men and women had the same value of P/S (about 0.4) and n-6/n-3 (about 6.0) without any differences between healthy and self-declared depressed subjects.

Cortisol-induced effects on slow wave sleep (SWS) dissociate from sleep associated GH release in patients with MDE – influence of the HPA axis function
D. Schmid, H. Brunner, A. Yassouridis, F. Holsboer, E. Friess
Max-Planck-Institute of Psychiatry, Munich, Germany

The state of a Major Depression is typically associated with a hyperactivity of the hypothalamus-pituitary-adrenal (HPA) axis and distinct sleep abnormalities. The aim of this study was to investigate whether 1) cortisol stimulates slow-wave sleep (SWS) and suppresses REM sleep in patients with Major Depression as this was shown repeatedly in healthy subjects, and 2) whether the effects on the sleep EEG are related to the function of the HPA axis. Fifteen depressed inpatients participated in the study. They underwent the combined dexamethasone corticotropin- releasing hormone (DEX/CRH) test before spending 4 consecutive nights in our sleep laboratories (adaptation, baseline, placebo, verum: hydrocortisone 1mg/kg BW, hourly injections 7 p.m.-6 a.m.). Polysomnographic sleep recordings were analyzed visually according to conventional criteria. The digitized EEG data were submitted to a serial spectral analysis (FFT, EEG power spectrum from 0.39-19.1 Hz ; frequency resolution 0.39 Hz).
The cortisol injections induced an immediate significant increase in the growth hormone (GH) plasma levels during the presleep period and in the first half of the night. The sleep architecture showed a significant increase in nonREM sleep duration, no significant change in REM sleep parameters. The spectral power in the delta and sigma range was significantly enhanced. With respect to the function of the HPA axis we distinguished between "suppression" and "nonsuppression" according to the results in the DEX/CRH test. Interestingly, we found that the cortisol-induced changes in the sleep EEG were pronounced for suppression status whereas the increase in GH secretion was mainly observed for the HPA-function of nonsuppression. Therefore, the hyperactivity of the HPA axis appears to inhibit the well-known nonREM sleep promoting effect of an acute cortisol administration. Our results suggest that the disturbed feedback system of the HPA axis may be an important target in the treatment of depression.

Mutationsanalyse von BAG-1
U. Schmidt, M.Rosenhagen, A. Jarzabek, F. Holsboer und T. Rein
Max Planck Institut für Psychiatrie, München, Deutschland

Bei vielen depressiven Patienten sowie bei vielen gesunden Individuen mit erhöhtem genetischen Risiko für die Entwicklung einer depressiven Erkrankung ist die Funktion des Corticosteroidrezeptors gestört. In vielen Fällen wurde bei Glucocorticoidinsensitivität keine Mutation im Rezeptor gefunden, sodaß in diesen Fällen die Ursache in regulierenden Cofaktoren gesucht werden muß. Für den Glucocorticoidrezeptor (GR) können auf zellulärer Ebene grob zwei Klassen von regulierenden Cofaktoren unterschieden werden, nämlich die im Kern lokalisierten und die zytosolischen, die weitgehend identisch sind mit den sogenannten "Chaperonen". Chaperone sind allgemein Proteine, die anderen bei der Faltung assistieren. Im Falle der Corticoid-Signaltransduktion werden sie benötigt, um den GR in eine Konformation zu überführen, in der er mit hoher Affinität an Corticosteroide binden kann.
Chaperone werden wiederum von Cochaperonen beeinflußt, so zum Beispiel von BAG-1 (bcl-2 associated anthanogene 1). BAG-1 wurde unter anderem als negativer Regulator der GR-abhängigen Transkription identifiziert. Es konnte gezeigt werden, daß sowohl C- als auch N-terminale Verkürzungen des Proteins die inhibitorische Aktivität zunichte machen. Im C-terminalen Bereich wird hierfür die Domäne verantwortlich gemacht, die mit dem Chaperon hsp70 (heat shock protein 70) interagiert. Im aminoterminalen Bereich wurde eine Serin- und Threonin-reiche Region verantwortlich gemacht, die ein auffallendes [ E2X4
] 8 Sequenzmotiv enthält. Es wurde aber in der Zwischenzeit auch gezeigt, daß vor diesem Motiv auch eine DNA-Bindungsdomäne lokalisiert ist. Deshalb stellte sich die Frage, ob anstelle des [ E2X4] 8 Sequenzmotiv nicht vielmehr diese unmittelbar benachbarte DNA-Bindungsdomäne für die inaktivierende Eigenschaft von BAG-1 notwendig ist.
Wir konnten zeigen, daß die DNA-Bindungsdomäne von BAG-1 essentiell für die transkriptionelle Aktivität des GR ist, hingegen die Deletion
[ E2X4] 8 Sequenzmotiv keinen Einfluß auf die GR-Aktivität ausübt. Mit dieser Arbeit konnte also auf DNA-Ebene eine für die Regulation des GR essentielle Domäne auf dem Cochaperone BAG-1 identifiziert werden.

Psychopathology in patients with Wilson’s disease
J. Seniow, J. Gajda, A. Członkowska
Institute of Psychiatry and Neurology, Warsaw, Poland

We examined 67 patients with Wilson’s disease (WD) to determine the pattern of psychopathology in the neurological form of WD (n=50) and in the asymptomatic WD patients (n=17). All patients were examined with The Hopkins Symptom Checklist, self-report symptom rating scale, to assess seven factors: somatizations, agitated depression, retarded depression, obsessive-compulsive, anger-hostility, phobic anxiety and interpersonal sensitivity.
The results of both groups of WD patients were compared to 2 control groups: the normal controls and the rheumatoid arthritis patients.
The analysis of the data showed following results: patients with the neurological form of WD, when compared to normal controls, subjectively don’t suffer from psychopathological states, although observations of their behavior might be suggest disorders in a domain of emotions.
The authors make a hypothesis that impairment of the control and the regulation of affective behavior occurs in neurological WD patients, with the lack of experience emotional discomfort. That kind of psychopathology is probably caused by dysfunction of the basal ganglia-thalamocortical circuits.
No significant psychological impairment was found in the asymptomatic group of WD patients.
The comparison of the neurological WD patients and the rheumatoid arthritis patients revealed that retarded depression and anxiety were relatively higher in the second group. That finding might be hypothetically due to limited awareness of one’s own deficits occurring in WD patients.
Literature:

  1. Medalia, A., Scheinberg, H. Psychopathology in patients with Wilson’s Disease. Am J psychiatry 146:5 (1989) 662-664.
  2. Portala, K. et al. Psychopathology in treated Wilson’s Disease determined by means of CPRS expert and self-ratings. Acta Psychiatr Scand, 101 (2000) 104-109.

Acoustic Startle reflex modulation in sons of alcohol-dependent fathers
K. Spring, U. Zimmermann, G. Lachner, F. Holsboer
Max-Planck-Institut für Psychiatrie, München, Germany

This study investigates whether ethanol has a differential effect on the startle reflex in subjects at high genetic risk for alcoholism. We studied 33 family history positive (FHP) males (age 18-24) without alcohol or substance dependence. They were compared to 32 family history negative (FHN) controls matched for age, sex, and history of anxiety disorders. Individual and family history was scrutinized by direct Composite International Diagnostic Interviews. Unmodulated acoustic startle reflex was elicited by binaural presentation of 50ms bursts of white noise at 103 dB(A) prior to and after drinking 0.6 g/kg ethanol or placebo in a randomized, double-blind, placebo-controlled crossover design. After basal measurements, consecutive experimental blocks were performed to compare startle reflex with and without modulation by: (i) 40 ms tones of 1000 Hz at 86 dB(A) presented 120 ms before startle stimuli to produce prepulse inhibition (PPI), (ii) threat of unpleasant electric finger stimuli to measure fear potentiation, (iii) presentation of pleasant, unpleasant, and neutral visual stimuli taken from the International Affective Picture System (P.J. Lang, 1988), and (iv) repeating the PPI experiment.
Unmodulated startle response in placebo experiments showed a steady decline across experiments and was significantly lower in FHP compared to FHN subjects. Alcohol significantly attenuated the overall startle level, abolishing group differences in basal response. Startle reflex level was significantly decreased by PPI and pleasant slides, and increased by fear potentiation and unpleasant slides. The effect of these modulations did not differ between experimental groups and was only marginally influenced by ethanol.
We conclude that the genetic risk for alcoholism is associated with a reduced general level of response to acoustic stimuli. In contrast, PPI, fear potentiation, affective modulation, and ethanol’s effect thereupon appears to be independent of this risk.

Effects of Melanocortin and Opioid Receptor Ligands in Animal Model of Neuropathic Pain.
Katarzyna Starowicz 1, Barbara Przewłocka 2, Ryszard Przewłocki 2
1
International Institute of Molecular and Cell Biology, UNESCO/PAN, Warsaw, Poland
2 Institute of Pharmacology, Polish Academy of Sciences, Krakow, Poland

Melanocortins and opioids both are located in spinal structures and might interact in nociceptive processes. In neuropathic pain opioids are known to be less effective than in acute or inflammatory pain states. In our study, we compared spinal effects of the opioids: morphine, DAMGO (a selective m -opioid receptor agonist) and endomorphin-1 (EM-1), with those of the melanocortins: MT II, a potent melanocortin receptor agonist, and SHU 9119, a melanocortin receptor antagonist, in a rat model of neuropathic pain. The experiment was carried out on male Wistar rats which had cannulas chronically implanted in the lumbar enlargement of the spinal cord. The influence of the selected compounds on allodynia was observed using a tactile (von Frey) and thermal allodynia tests in rats with unilateral sciatic nerve ligation. DAMGO (0.1-0.5 m g i.th.) and EM-1 (2.5-10m g i.th.) inhibited mechanical and cold allodynia, while morphine (10-30 m g i.th.) was much less potent. Both tactile and cold allodynia was reduced by SHU 9119 (0.15-1.5 m g i.th.), which was active at significantly lower doses than any of the opioids. In contrast, MT II administration (0.03- 0.5 m g i.th.) enhanced allodynia. Furthermore, MT II influenced the response of uninjured paw, and allodynia was observed bilaterally.
The anty-allodynic effect of SHU 9119 in the von Frey test was enhanced by the m and k receptor antagonists (cyprodime 30 m g i.th. and nor-binaltorphimine 7.5m g i.th, respectively). In the cold allodynia test, however, the combination of SHU 9119 and the opioid receptor antagonists exerted pro-allodynic action.
In the present study we have demonstrated that SHU 9119 is a potent analgesic at the spinal cord level in the animal model of neuropathic pain. This indicates that endogenous melanocortin may be involved in development of allodynia after nerve injury. Moreover, our results suggest that there is an interaction between the opioid and melanocortin systems at the spinal cord level. A better understanding of these processes could result in a new strategy in the pharmacotheraphy of neuropathic pain.
This study was supported by a grant 4-P05A 093 15 from Committee for Scientific Research, Warszawa, Poland

Mixed-Effects-Models in der psychiatrischen Längsschnittforschung
J. Stefanek, H.-J. Kuss, C. Schuessler, U. Hegerl
Psychiatrische Klinik der LMU, München, Deutschland

Mit dem Verfahren des Mixed-Effects-Modelling stehen neuerdings statistische Analysemöglichkeiten zur Verfügung, die insbesondere bei längsschnittlichen Datensätzen den üblichen ANOVA-Modellen überlegen sind. Mixed-Effects-Models gestatten unter anderem die Einbeziehung von Datensätzen mit fehlenden Werten, unterschiedlichen Messzeitpunkten, zeitvarianten und –invarianten Kovariaten sowie mehreren abhängigen Variablen.
Am Beispiel eines naturalistischen Datensatzes, der den Verlauf einer stationären Behandlung depressiv Erkrankter mit Paroxetin enthält, werden diese Eigenschaften des Mixed-Effects-Modelling demonstriert und mit den Ergebnissen traditioneller ANOVA-Analysen kontrastiert.
Literatur:

The role of peptides and steroids in normal and pathological sleep regulation
A. Steiger, I. A. Antonijevic, H. Murck, K. Held, H. Künzel, M. Ziegenbein
Max Planck Institute of Psychiatry, Munich, Germany

During depression and normal aging similar changes of sleep-endocrine activity occur. Slow wave sleep [SWS] and growth hormone [GH] decrease, REM sleep is desinhibited and cortisol increases. We investigated the role of peptides and of steroids in normal and pathological sleep regulation. Under repetitive iv GH-releasing hormone [GHRH] (2200 to 0100) SWS and GH increased and cortisol was blunted in young men, whereas corticotropin-releasing hormone [CRH] prompted opposite effects. A sexually dimorphic effect of GHRH was found in depressed patients (19-76 years) and matched controls. In males nonREM sleep increased and wakefulness, ACTH and cortisol decreased. In women, however, opposite effects occurred regardless of diagnosis. A longacting somatostatin analogue led to a decrease of SWS in young men. After iv neuropeptide Y [NPY] sleep latency was shortened in young men, in depressed patients of both sexes and matched controls. ACTH and cortisol were blunted in young men only after NPY. Acute administration of cortisol enhanced SWS and GH in young and elderly controls. Subchronic treatment with methylprednisolone in female patients with multiple sclerosis induced changes of sleep EEG similar to those seen in depression. Our data suggest, that CRH interacts with GHRH and with NPY as well reciprocally in sleep regulation. A synergism of elevated levels of CRH and cortisol appears to contribute to the sleep-endocrine changes in depression. GHRH promotes nonREM sleep at least in men. NPY induces sleep onset similar to benzodiazepines. CRH and somatostatin impair sleep. The efficiency of GHRH is reduced, when CRH activity is enhanced. In females its effect is even converted into opposite direction. On the other hand GHRH is capable to counteract the influence of CRH in male patients with depression. In both sexes the sleep-inducing effect of NPY is preserved in depression. We expect that these finding are leads for the development of novel psychotropic and hypnotic drugs.

Anxiolytische Aktivität von atrialem natriuretischen Peptid (ANP)
A. Ströhle
Max-Planck-Institut für Psychiatrie, München,
Deutschland

Das atriale natriuretische Peptid (ANP) ist bisher das einzige Peptidhormon für das beim Menschen eine hemmende Wirkung auf das HPA-System beschrieben ist. Bei Patienten mit einer Panikstörung und laktatinduzierten Panikattacken findet sich eine vermehrte Freisetzung von ANP als mögliche Erklärung für die paradoxerweise fehlende Aktivierung des HPA-Systems (1). ANP wird im Vorhof des Herzens produziert ist aber auch im Hypothalamus sowie im Portalvenenblut der Hypohphyse nachweisbar. Auch im Gehirn kommt dieses Hormon vor und stellt als Neuromodulator möglicherweise also ein körpereigenes Regulativ zur Angstmdoulation dar. In tierexperimentellen Untersuchungen konnte zunächst eine anxiolytische Aktivität von peripher wie auch von zentral verabreichtem ANP nachgewiesen werden. Der zentrale Amygdalakern ist ein möglicher Wirkort der anxiolytischen Aktivität von ANP (2). Die lokomotorische Aktivtät war durch ANP nicht beeinflusst. Auch erste Ergebnisse bei Patienten mit einer Panikstörung verweisen auf eine anxiolytische Aktivität von ANP: CCK-4 induzierte Panikattacken von Patienten mit einer Panikstörung waren durch die Gabe von ANP i.S. einer anxiolytischen Aktivität abgemildert (3). Sowohl in tier- wie auch in humanexperimentellen Studien konnten wir eine anxiolytische Aktivität von ANP nachweisen. Nichtpetiderge ANP-Rezeptorliganden könnten daher einen neuen, stärker an der Pathophysiologie der Panikstörung orientierten Behandlungsansatz darstellen.
Literatur

  1. Kellner et al. Am J Psychiatry 152 (1995) 1365-1367.
  2. Ströhle et al. Neuroendocrinology 65 (1997) 210-215.
  3. Ströhle et al. Am J Psychiatry in press.

Clinical importance of Cytochrome P450 Variants in Psychopharmacological Treatment: Extended PCR-2D6-Genotyping and Analysis of Drug Metabolism
N. Thürauf1, N. Feifel2, M. Lanczik1, J. Lunkenheimer1, H. Wuttke2, J. Kornhuber1, T. Eschenhagen2
1
Department of Psychiatry, Erlangen, Germany
2 Department of Clinical Pharmacology, Erlangen, Germany

Objective: CYP2D6 poor metabolizers (PM) frequently suffer from severe side effects of antidepressants, whereas ultra rapid metabolizers (UM) respond insufficiently [1]. The current study screened for such patients including their families by a genotyping procedure and tested the SSRIs citalopram and sertraline as therapeutical alternatives.
Methods: Patients over / not reacting to various antidepressants and families were genotyped employing an improved CYP2D6 PCR method suited for routine diagnostics through major refinements of an existing method [2]. PMs and UMs were put on citalopram or sertraline and plasma levels were analyzed under steady state conditions.
Results: Daily doses necessary to reach therapeutical concentrations were in the normal dose-range of 20-60 mg (citalopram) and 25-100 mg (sertraline).
Conclusion: Citalopram and sertraline are suitable for the antidepressive treatment of PMs and UMs. Given the widespread use of CYP2D6 substrates genotyping of patient`s families is recommended.
Literature

1. Tucker GT (1994) Clinical implications of genetic polymorphism in drug metabolism J. Pharm. Pharmacol. 46:417-424

2. Sachse C, Brockmöller J, Bauer S, Roots I (1997) Cytochrome P450 2D6 Variants in a Caucasian Population: Allele Frequencies and Phenotypic Consequences. Am. J. Hum. Genet. 60:284-296

Specific Sensory Detection, Discrimination and Hedonic Estimation of Nicotine Enantiomers – Indication of a Conditioning Mechanism between the Sensory Properties and the Pharmacological Actions of S(-)-Nicotine
N. Thürauf1, M. Kaegler3, B. Renner2, M. Lanczik1, G. Kobal2
1
Department of Psychiatry, University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
2 Institute of Experimental and Clinical Pharmacology and Toxicology, University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
3 Institut für biologische Forschung GmbH, Köln, Germany

Objective: Hummel et al. (1992) reported differences in the hedonic rating of S(-)-nicotine between smokers and non-smokers. The aim of our current study was to investigate the influence of smoking history on the perception and the hedonic evaluation (pleasantness / unpleasantness) of nicotine enantiomers.
Method: We determined olfactory and trigeminal detection thresholds, discrimination ability, and hedonic estimates of nicotine enantiomers (15 smokers versus 15 non-smokers).
Results: Subjects were able to identify R(+)- and S(-)-nicotine at olfactory and trigeminal concentrations (p£ 0.01, p£ 0.001). At olfactory concentrations, smokers rated both nicotine stereoisomers to be more pleasant than did non-smokers (t-test, R(+)-nicotine: p£ 0.05, S(-)-nicotine: p£ 0.01). At trigeminal concentrations smokers perceived the S(-)-isomer as being less unpleasant than non-smokers did (t-test, p£ 0.001).
Conclusion: This differences in hedonic estimates at trigeminal concentrations might be explained by smokers’ experience with S(-)-nicotine, suggesting a conditioning mechanism between the sensory properties and the pleasant pharmacological actions of S(-)-nicotine.
This work was sponsored by Philip Morris U.S.A
Literature:
1. Hummel T., Hummel C., Pauli E., Kobal G. (1992) Olfactory discrimination of nicotine enantiomers by smokers and non-smokers. Chem. Senses 17: 13-21
2. Thürauf N., Kaegler M., Renner B., Barocka A., Kobal G. (2000) Specific sensory detection, discrimination, and hedonic estimation of nicotine enantiomers in smokers and nonsmokers: are there limitations in replacing the sensory components of nicotine? J. Clin. Psychopharmacol. 20: 472-478.

Sleep quality and measures of daytime sleepiness
A. Wichniak1, P. Geisler2, H. Brunner1, M. Ising1, F. Tracik2, T. Crönlein2, E. Friess1, J. Zulley2
1
Max Planck Institute of Psychiatry, Munich, Germany
2Sleep Disorders Center, Department of Psychiatry, University of Regensburg, Germany

Introduction: The crucial role of excessive daytime sleepiness (EDS) as a cause of traffic accidents drew scientific interest on diagnostic methods for identifying sleepy subjects. The aim of our study was to examine the relationship between four different methods for quantifying EDS and sleep quality as measured by polysomnography (PSG).
Methods: 19 healthy volunteers (10 female, mean age: 36,5 ± SD: 10,1) were examined. Each proband underwent PSG during two consecutive nights, followed by the multiple sleep latency test (MSLT). During the MSLT-day the following tests were performed: a monotonous vigilance task (VT) at 14:00, an infrared video pupillography (IVP) at 16:00 and the Epworth Sleepiness Scale (ESS) at any time during the day. The sleep and MSLT recordings were scored according to the criteria of Rechtschaffen and Kales. VT duration was 25 min (Macworth-clock, test version Quatember-Maly). IVP was performed in absolute darkness with a duration of 11 minutes.
Results: There was no significant correlation between sleep latency to stage 1 in MSLT and the sleep parameters. For the other methods we found a positive correlation between number of missed responses in VT and sleep latency to stage 1 (rho= 0,87, p<0,001) and stage 2 (rho=0,72, p<0,001) in PSG. Stage-3-duration in PSG correlated negatively with the power of pupillary oscillations in IVP (rho= -0,61, p<0,01). ESS score correlated positively with number of nocturnal awakenings (rho=0,52, p<0,05).
Discussion: This study shows that in healthy subjects the sleep parameters calculated according to conventionally scored sleep stages did not correlate with sleep latency in the MSLT. This is of special interest, since MSLT is the most widely used procedure for measuring EDS. We are in the process of reanalysing the data using a quantitative analysis of sleep EEG to verify if a more detailed description of the sleep quality is a better predictor for the MSLT results.
The Influence of Neuropeptide Y on Anxiolytic Action of MPEP on the Rat Brain Amygdala
Joanna M. Wierońska, Bernadeta Kroczka, Piotr Brański, Agnieszka Pałucha, Maria Śmiałowska.
Department of Neurobiology, Institute of Pharmacology, Polish Academy of Sciences, 12 Smetna St., 31-343 Krakow, Poland

Neuropeptide Y is widely distributed in a neurons of several brain structures and takes part in many functions. In the amygdala NPY-containing neurons and terminals are scattered over the whole nucleus and has an anxiolitic action there. An anxiolitic effects has also been found after antagonist of glutamatergic transmission. Some studies indicated for an interaction between glutamatergic system and NPY in the hippocampus. In the present study the effect of metabotropic glutamate receptor -mGluR5- antagonist, MPEP on NPY expression in the rat amygdala was studied immunohistochemically. Moreover, behavioural studies were performed in which anxiolitic action of MPEP and the effect of blocade of Y1 receptors in amygdala on this action, by the local intraamygdalar injection of BIBO 3304 was investigated in the plus-maze test. In the immunohistochemical studies MPEP(10mg/kg; ip,3 times, every 8 hours) caused a decrease in NPY-ir expression in nerve cell bodies and terminals of the amygdala, which may suggest a release of NPY in the structure. In the behavioural studies MPEP (10mg/kg) induced an anxiolitic effect which was antagonized by BIBO 3304. This results indicate the involvment of NPY, by NPYY1 receptors in the anxiolitic action of the mGluR5 antagonist, MPEP.

The Effects of mGluRII Agonist on the Expression of Conditioned Place Preference Induced by Morphine In Mice
M. Wróbel, P. Popik
Institute of Pharmacology Polish Academy of Sciences, Kraków, Poland

Recent findings indicate that a new selective and active after peripheral administration agonist of group II mGluRs, [(+)-2-aminobicyclo[3,1,0]hexane-2,6-dicarboxylic acid] (LY 354740) attenuated behavioral sings of morphine withdrawal in rats (Vandergriff and Rasmussen, 1999) and in mice (Klodzinska et al., 1999). The aim of this study was to investigate the effects of this compound on expression of conditioned place preference induced with morphine in mice.
Male Swiss Albino mice weighing 28-33g were used for all experiments. The place preference testing apparatus consisted of 3 rectangular compartments (30 x 14 x 20 cm [L x W x H]) accessible from a central triangular platform. The 3 compartments differed in distinctive visual, tactile and olfactory cues. The procedure of conditioned place preference (CPP) consisted of 5 phases: adaptation; pretest (20 min); conditioning with morphine (45 min); conditioning with physiological saline (45 min) and posttest (20 min). To investigate the effects of (+)-2-aminobicyclo[3,1,0]hexane-2,6-dicarboxylic acid on the expression of the morphine-induced CPP, mice received only one injection of this compound (0, 0.3 and 3 mg/kg i.p.) 20 min before posttest session.
Mice conditioned with 10 mg/kg of morphine demonstrated significant preference for morphine-associated compartment (119 ± 37.73 s, N=9) vs mice conditioned with physiological saline (7.5 ± 26.6 s, N=10). None of the doses of (+)-2-aminobicyclo[3,1,0]hexane-2,6-dicarboxylic acid: 0.3 mg/kg (108.9 ± 31.37 s, N=9) or 3 mg/kg (118.1 ± 25.25 s, N=9) significantly influenced the expression of the morphine CPP in mice. The present data suggest that the tested agonist of group II mGluR does not inhibit rewarding effects of morphine.
Supported by KBN grant 4 P05A 095 19 to M.W.

The Effect of Opioids on the Activity of Mitogen-Activated Protein Kinases in Neuronal Cell Lines Expressing mu-Opioid Receptors
G. Zapart, W. Bilecki, R. Przewłocki.
Institute of Pharmacology, 12 Smętna Street, 31-343 Kraków, Poland

Opiates, acting on opioid receptors (coupled to Gi/Go classes of the G proteins) inhibit cyclic AMP (cAMP) formation, Ca2+ conductance and activate potassium conductance. On the other hand, opioids can also cause an increase in intracellular Ca2+ and activate mitogen-activated protein kinases (MAPK). Therefore it appears that opioids, at the cellular level, exert both inhibitory and stimulatory effects. The changes in cAMP and Ca2+ levels result in alterations in the activity of several transcription factors, such as Ca2+/cAMP Responsive Element Binding Protein (CREB) and Activated Protein 1 (AP-1). These transcription factors can establish a direct link between opioid-regulated signal transduction pathways and the modulation of gene expression. Acute administration of opioids increased CREB phosphorylation and binding to consensus CRE and AP-1 elements without affecting total CREB protein level. In contrast, prolonged opioid treatment normalized back to basal the levels of CRE and AP-1 DNA binding activity and slightly decreased the levels of phosphorylated CREB. Withdrawal from the drug elicited an increase in phosphorylated CREB levels and induced CRE and AP-1 DNA binding activity. Consequently, opioids regulated CRE- and AP-1- directed transcription of luciferase reporter gene as well as the expression of target genes (e.g. proenkephalin). Our findings provide evidence that opioids regulating the CREB and AP-1 activity can affect the expression of target genes. In turn, these CREB- and AP-1- controlled genes may contribute to the development of tolerance and addiction.
This study was supported by KBN grant P05A.107.20

Pindolol in Patients with severe Panic Disorder
M. Ziegenbein, A. Steiger and H. Murck
Max-Planck-Institute of Psychiatry, Munich, Germany

SSRIs like paroxetine play an important role in the treatment of patients with panic disorder. It is striking to observe that at the beginning of the treatment an exacerbation of the symptoms occurs, usually in the form of an increase in the number of spontaneous attacks. It is known that at the beginning of the treatment with SSRIs the activity of serotonergic neurons in the nucleus raphe dorsalis (DRN) is suppressed via 5-HT1A autoreceptors, therefore inhibiting serotonin (5HT) tone in projection areas (Romero et al.,1996). As locus coeruleus (LC) neurons are suppressed by 5-HT from the DRN and their activation accompanies anxiety, the increase in anxiety in panic disorder could be mediated via the inhibition of DRN-neurons. We therefore studied the effect of the presynaptic 5-HT1A / ß-adrenergic antagonist pindolol on the clinical response in 10 inpatients (54.0± 12.3 years, 6 male and 4 female) with spontaneous panic attacks. All were diagnosed as suffering from panic disorder according to the DSM-IV criteria. It was ensured that these patients did not have a history of asthma or low blood pressure. We gave pindolol, 2.5mg three times daily in combination with an SSRI ( 10mg paroxetine or citalopram at the beginning). The patients took the pindolol and SSRI regimen without reporting untoward side effects. An increase of spontaneous panic attacks was not found. All patients had a marked improvement of panic symptoms and remitted quickly. Our results indicate that pindolol addition to SSRIs is highly effective in reducing panic symptomatology.

Was gibt es Neues in der nicht-pharmakologischen Therapie von Schlafstörungen?
J. Zulley
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universität Regensburg,
Deutschland

Derzeit haben in Deutschland 5 Millionen Menschen eine behandlungsbedürftigen Ein- und Durchschlafstörung. Die Betroffenen erfahren eine Unterversorgung in der Behandlung ihrer Schlafstörungen, da 2/3 von ihnen nicht zum Arzt gehen. Aber auch dort erfahren sie oftmals eine ineffiziente Behandlung.
Um eine effizientere Versorgung zu ermöglichen ist es erforderlich, die Behandlung stärker auf den Entstehungsmechanismus der Schlafstörungen auszurichten. Ein- und Durchschlafstörungen (Insomnie) entstehen vor allem durch Konditionierungsprozesse und werden auch durch sie aufrechterhalten. Ein "Teufelskreis der Insomnie" spielt hierbei eine eine wesentliche Rolle: Ausgehend von gelegentlichen häufig stressbedingten Störungen des Schlafes kann sich nach klassische Konditionierung ein Teufelskreis aus Erwartungsangst, tatsächlicher nächtlicher Anspannung und Unruhe und Schlafstörungen wechselseitig aufschaukeln. Die wesentliche Ursache für eine Insomnie besteht in einem konditionierten Arousal auf somatischer und kognitiver Ebene.
Ein multimodalen Therapieansatz ermöglicht es, diesen Teufelkreises zu durchbrechen. Eine Verzahnung von schlafhygienischen Maßnahmen, verhaltenstherapeutischen Verfahren und medikamentöser Therapie
erscheint hier geeignet. Neben vorbereitenden schlafhygienische Maßnahmen sind Entspannungsverfahren angezeigt. Eventuell ist der kurzfristige gezielte Einsatz bestimmter Hypnotika zur Durchbrechung des Teufelskreises erforderlich. Die anschließende Konsolidierung des gebesserten Schlafes soll durch verhaltenstherapeutische Maßnahmen erfolgen. Hierzu zählen vor allem Schlafrestriktion und Stimuluskontrolle. Zu den neueren Verfahren zählt auch der Einsatz von Lichttherapie, der neben einer aktivierenden Wirkung am Tage einen schlafanstoßenden Effekt am Abend bewirkt.
Mit diesem neuen Verfahren werden gezielt bestimmte verhaltenstherapeutische Verfahren eingesetzt, die bei Bedraf mit geeigneten Hypnotika kombiniert werden können. Die medikamentöse Behandlung wird nur zeitlich befristet und nur nach Bedarf (as needed) eingesetzt. Hierdurch wird der Einsatz an Schlafmitteln reduziert und das Durchbrechen des "Teufelskreises" ermöglicht.

Versuche der Anwendung der VR (virtuellen Realität) Technik in der Therapie spezifischer Phobien und anderer psychischer Störungen.
J. Boroń1, T. Zyss2, 3
1
Psychiatrische Beratungsstelle, Universitätskinderkrankenhaus, Krakau, Polen
2 Abteilung für EEG und EP, Klinik für Neurologie, Universitätskrankenhaus, Krakau, Polen
3 Klinik für Psychiatrie, Collegium Medicum, Jagellonen Universität, Krakau, Polen

Die Angststörungen (darunter auch die Phobien) gehören zu den meist verbreiteten psychischen Störungen und stellen eine Reaktion des Organismus auf die Gefahr (auf eine unmittelbar und/oder symbolisch bedrohende Situation) dar. Der Organismus antwortet auf diese inneren und äußeren, nicht immer bewusst empfundene Reize, mit Zeichen von Unruhe, Spannung, Befürchtung, Angst, usw. Das Ziel der Angststörungen ist eine Reduktion des Angstgefühls, Senkung der Häufigkeit der Angstanfälle und das Zeigen dem Patienten, wie er mit seiner Angst umgehen kann. Als hochwirksam im Fall der Phobien scheinen die behavioristischen Methoden (Desensitisierung, Schwelgen und Modellieren) zu sein. Die Grundlage für jede der genannten Methoden ist ein Prozess - das Auslöschen. Der Patient wird mehrmalig und ausdauernd einer Wirkung des phobischen Objektes unterzogen. Während der Therapie wird der Kranke in einer engen (reellen bzw. eingebildeten) Reichweite dieses Objektes bzw. Situation gehalten. Die Unmöglichkeit einer Flucht und das Feststellen, dass es dem Patienten in einer bedrohlichen Situation nichts passiert, sollen zum Auslöschen der Angst fuhren.
In letzter Zeit führte die Entwicklung der Computertechnik zum Entstehen eines neuen Werkzeugs, das über potentielle Eigenschaften zur Anwendung in der Therapie der Angststörungen verfügt. Dieses Werkzeug scheint eine Technik der virtuellen Realität (VR) zu sein. Mit Hilfe von einigen Spezialeffekten kann ein Patient in die virtuelle Welt übertragen und dort (paradoxerweise) eines Realitätstestes unterzogen werden. Die Computersoftware kann dem Patienten beliebige phobische Situationen oder Objekte darstellen, wobei der Kranke einer Desensitisierung und dem Auslöschen der Angstreaktionen unterzogen wird.
Die VR Technik ermöglicht eine semi-reelle (virtuelle) Gegenüberstellung des Patienten mit bisher schwierigen und fürchtbildenden Reizen und Situationen - in vitro. Auf diese Weise bereitet sich der Patient für deren Begegnung in vivo vor. Also mit Hilfe einer bestimmten Software kann man den Kranken einer virtuellen Therapie unterziehen. Zu den am meisten erforschten Gebieten einer Anwendung der VR Technik gehört gegenwärtig die Behandlung eines Agoraphobie und spezifischer Phobien.
Literatur:
Boroń J., Zyss T. Technique of virtual reality as a new behavioral method for treatment of some fear disorders. VIII Gdańsk’s Days of Psychiatric Treatment.
Jurata, 1997, 187-193.

Elektroschock und die Technik der transkranialen magnetischer Stimulation: Ergebnisse der Computermodellierung.
T. Zyss1-2, A. Krawczyk3, P. Drzymała4, A. Zięba2
1
Abteilung für EEG und EP, Klinik für Neurologie, Universitätskrankenhaus, Krakau, Polen
2Klinik für Psychiatrie, Collegium Medicum, Jagellonen Universität, Krakau, Polen
3Abteilung für Grundlageforschung in der Elektrotechnik, Institute für Elektrotechnik, Warschau, Polen
4Institute für Elektrische Maschinen und Transformatoren, Technische Hochschule in Lodz, Lodz, Polen

Ein Schlüsselproblem der Elektrokrampftherapie ist die Wirkung eines physikalischen Reizes, der der elektrische Strom ist, auf die gestörten Hirnstrukturen. In der Arbeit wurden Computeruntersuchungen an den biophysischen Erscheinungen dargestellt, die dem Elektroschock zugrunde liegen. Sie betreffen den Stromdurchfluss in den Strukturen des Kopfes unmittelbar vor dem Auftreten des konvulsiven Anfalls. Mit Hilfe des Pakets OPERA-3D (Vector Fields Ltd., Oxford), des allgemeinen Solvers der dreidimensionalen Probleme, bildete man ein dreidimensionales Modell des Kopfes mit fünf Schichten. Das entstandene Modell wurde der elektrischen Stimulation unterzogen (Unterprogramm TOSCA).
Die Analyse des Stromdurchflusses in den einzelnen Schichten des Kopfes wies auf das Existieren von zwei Kriecheffekten (spreading/ crawling effect) hin. Dieser Effekt tritt nicht nur in der Schicht des Skalps, sondern auch in der Schicht der C-S-Flüssigkeit und er ist mit dem Existieren der "tiefer liegenden Schichten" bedingt, die schlechter leiten. Das Ergebnis des Auftretens des Kriecheffekts ist die Tatsache, dass nur 5-15% des Stroms zur Hirnfläche gelangt. Die durchgeführten elektrostimulierenden Untersuchungen zeigten auch, dass die Werte der sogenannten Stromdichte in den Schichten des Hirngewebes zwischen 1- 10 mA/mm2 lagen und die optimalen Parameter der Elektrostimulation bestimmten.
Das gebildete Kopfmodell wurde der magnetischen Stimulation TMS unterzogen (mit Hilfe des Subprogramms ELECTRA) - einer neuen neurophysiologischen Technik, die em. e gewisse antidepressive Wirkung aufweist. Die Untersuchung ergab eine mehr reguläre Verteilung der Stromvektore in allen Kopfschichten. Die Stromdichte im Hirngewebe betrug 0,1- 1 mA/mm2 und war viel weniger als in der Zeit der Elektrostimulation wahrend des Elektroschocks. Das Problem der magnetischen Stimulation in der Reizung tiefer Hirnstrukturen erfordert weitere Untersuchungen.
Literatur:
Zyss T., Krawczyk A., Starzyński J., Zięba A., Drzymała P. Electroconvulsive treatment (ECT) versus transcranial magnetic stimulation (TMS): preliminary data of computer modeling. Archives of Psychiatry and Psychotherapy 2000, 2, 3, 5-16.

Kontrolle der bioelektrischen Hirntätigkeit während einer EKT Behandlung: klinische Bedeutung von den unterschiedlichen Parametern einer Anfalltätigkeit
T. Zyss1, 2, A. Zięba2, D. Dudek2, D. Markowicz2, A. Wasieczko2
1
Abteilung für EEG und EP, Klinik für Neurologie, Universitätskrankenhaus, Krakau, Polen
2 Klinik für Psychiatrie, Collegium Medicum, Jagellonen Universität, Krakau, Polen

Die Elektrokrampfbehandlung (EKT) ist eine völlig anerkannte Methode einer physikalischen Therapie in der Psychiatrie. Sie besteht in einer elektrischen Stimulation des Kopfes des Patienten mit darauffolgendem Erzeugen eines verallgemeinerten epileptischen Anfalles. Mehrmaliges Wiederholen der EKT Behandlung führt zu bestimmten funktionellen und strukturellen Änderungen, die für das Auftreten eines klinischen antidepressiven Effektes verantwortlich sind. Der peripherische motorische Effekt, der einen Krampfanfall begleitet, hat keine klinische Bedeutung. Es wird als Nebenwirkung betrachtet und kann durch Anwendung von Muskelerschlaffung eliminiert werden. Selbst die EEG-Anfallstätigkeit während der EKT Behandlung ist als eine sine qua non Voraussetzung für eine klinisch effektive Therapie anzunehmen. Die klinischen Untersuchungen beweisen einen Zusammenhang zwischen verschiedenen Parametern der EEG-Tätigkeit und dem therapeutischen Erfolg. Eine der wichtigsten Bedingungen einer klinisch effektiven EKT-Behandlung ist die Dauer des gesamten Anfalls (die 30-Sekunden-Regel: Um einen antidepressiven Effekt bei der Anwendung von EKT zu erzielen, muss der Anfall in EEG mindestens 30 Sekunden dauern). Nach einigen Autoren scheit auch die Dauer der einzelnen Phasen von der Anfallstätigkeit wichtig zu sein. Ein weiterer Parameter der EEG-Tätigkeit, der hochgradig mit antidepressiven Effekten der EKT korreliert, ist der Index einer postiktalen EEG-Signal-Suppression. Unter anderen klinisch wichtigen Parametern der EEG-Tätigkeit werden folgende genannt: EEG-Signal-Energie, Anfallsgeneralisierung, EEG-Signal-Amplitude, absolute und relative Stärke des EEG-Spektrums, interhemisphärische Asymmetrien, Kohärenz, usw.
Die Beurteilung der EEG-Tätigkeit während der EKT-Behandlung wurde durch Einführung der Technik einer Monitoren-EKT-Behandlung (MECT = monitored electroconvulsive therapy) möglich. Die Verfasser der vorliegenden Arbeit vergleichen zwei EKT-Geräte (Thymatron von Somatics und Spectrum von MECTA) und zeigen Ergebnisse eigener Untersuchungen, die mit Hilfe der Anwendung einer MECT-Technik entstanden sind.
Literatur:

  1. Maletzky B. M. Multiple-monitored electroconvulsive therapy. CRC Press, Boca Raton 1989.
  2. Pawel J., Abrams R. Genie IV - Bedienungsanleitung. Computer-unterstützte EEG Analyse Software für Thymatron-System-IV. SOMATICS Inc., Lake Bluff 2000.
  3. Spectrum - Instruction manual. MECTA Corp., Lake Oswego 1997.

Kombination der Techniken von Brain Mapping and high resolution EEG zur Untersuchung von den kognitiven Effekten.
T. Zyss1, 2
1
Abteilung für EEG und EP, Klinik für Neurologie, Universitätskrankenhaus, Krakau, Polen
2 Klinik für Psychiatrie, Collegium Medicum, Jagellonen Universität, Krakau, Polen

Der Inhalt der intrapsychischen Erlebnisse von anderen Menschen ist uns nur indirekt zugänglich. Wir bestimmen diese Erlebnisse durch Aussagen anderer Person und deren Benehmen - Gesten und Mimik. Diese Beobachtung entspricht der Stellung von Professor T. Bilikiewicz. Er erwähnte die (intra)psychischen Erscheinungen, die sich von anderen dadurch unterscheiden, dass sie nur einer einzigen Person zugänglich ist - der, die diese erlebt.
Der Fortschritt der medizinischen Technik ermöglicht das Entstehen vieler Untersuchungsmethoden, die einen Zugang in die bei den Menschen ablaufenden psychischen Prozesse ermöglichen. Diese Techniken eignen sich besser zur Beobachtung des Ablaufes dieser psychischen Erscheinungen als zur Identifizierung der Inhalte von diesen Prozessen. Die Arbeit stellt eine Hypothese zur Möglichkeit einer kombinierten Anwendung von zwei Methoden dar - Brain Mapping und high Resolution EEG zur funktionellen Untersuchung der primären Seh- and Hörhirnrinde, also von den Sinnesmodalitäten, die uns etwa 80-90% aller Informationen aus der Umwelt zuführen.
Hinsichtlich der genauen topographischen kortikalen Repräsentation der Netzhaut- und Schneckenstruktur scheint es möglich zu sein, eine funktionelle Mappierung der bioelektrischen Tätigkeit der Seh- und Hörhirnrinde durchzuführen. Es wird vorgeschlagen, mehrere Elektroden (64, 128, 256, usw.) nicht zur Ableitung der Hirntätigkeit vom gesamten Kopf, sondern nur von der primären sensorischen Hirnrinde, anzuwenden. Mit Hilfe einer digitalen Bearbeitung vom EEG-Signal wird die Sehinformation aus der Gegend der Calcarinus-Furche visualisiert; wiederum wird die Hörinformation von der oberen Schläfenfurche audiographisch bearbeitet. Also wäre es potentiell möglich, von Hirnwellen abzulesen, das was man mit Augen sieht und mit Ohren hört. Die Anwendung derselben Methodologie bei der Untersuchung von Assoziationsrinde könnte auch möglicherweise die Denkvorgänge nachschauen.
Literatur:
Zyss T
., Boroń J. Cerebroscope: will it be possible to “spy” on other persons’ thoughts? 7th World Congress of Biological Psychiatry. Berlin 2001; akzeptiert für Präsentation.